Kαλός ή κακός μαθητής… γεννιέσαι και για όλα φταίνε τα γονίδια. Ερευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγο καιρό υποδεικνύει ότι η γενετική δομή των μαθητών διαδραματίζει κομβικό ρόλο στον καθορισμό της ακαδημαϊκής τους επίδοσης. Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα από τη χορήγηση βοήθειας στους πιο αδύναμους μαθητές, υποδεικνύοντας ότι η δαπάνη χρημάτων για να βοηθηθούν αυτά τα παιδιά με ιδιαίτερα μαθήματα και βοηθήματα δεν είναι παρά ένα αλόγιστο έξοδο. Ομως η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Το γεγονός ότι τα γονίδια διαδραματίζουν τον ρόλο της μοίρας είναι ολωσδιόλου λανθασμένη, και αυτό συμβαίνει επειδή η αλήθεια είναι ότι τα γονίδια δεν είναι το άπαν. Οι περιβαλλοντικοί παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ακαδημαϊκή επίδοση. Ετσι, η σωστά σχεδιασμένη και ορθώς χορηγημένη βοήθεια μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές που αγωνίζονται να τα καταφέρουν ακόμα και όταν αιτία των δεινών τους είναι τα γονίδιά τους.
Στην πραγματικότητα, γνωρίζουμε ότι η γενετική επίδραση στις ακαδημαϊκές δεξιότητες είναι σημαντική από μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε ομοζυγώτες διδύμους. Η γενετική δομή τους συγκρίθηκε με αυτήν ετεροζυγωτών διδύμων. Στην πρώτη περίπτωση τα δίδυμα διαθέτουν όμοια γενετική δομή, ενώ στη δεύτερη περίπτωση έχουν κοινά τα μισά γονίδιά τους σαν να επρόκειτο για μη δίδυμα αδέλφια. Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε Αυστραλία, ΗΠΑ, Βρετανία, Ευρώπη, Ασία και Αφρική έδειξαν ότι η επίδοση των παιδιών επηρεάζεται από τα γονίδια που διαθέτουν σε ποσοστό από 50 έως 80%. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν έρευνες που χρησιμοποίησαν τυποποιημένες εξετάσεις. Λιγότερα είναι γνωστά ομολογουμένως για τα δημιουργικά, όπως, εξάλλου, και για τα τεχνικά αντικείμενα όπου θα μπορούσε κάποιος μαθητής να έχει ιδιαίτερο ταλέντο ή κλίση. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι οι μελέτες των διδύμων μπορούν να καταδείξουν και τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που επηρεάζουν τα παιδιά, καθώς συνυπολογίζονται αυτοί που επηρεάζουν και τα δύο δίδυμα, όπως είναι η κοινωνική και οικονομική κατάσταση της οικογένειας αλλά και το σχολείο όπου έχουν φοιτήσει. Αλλοι παράγοντες που συνυπολογίζονται είναι αυτοί που έχουν επηρεάσει κάθε παιδί ξεχωριστά, όπως, για παράδειγμα, ασθένειες από τις οποίες μπορεί να έχει νοσήσει ή ακόμα και οι διαφορετικοί δάσκαλοι.
Αντιθέτως προς την ευρέως επικρατούσα πεποίθηση, παράγοντες όπως η οικογενειακή οικονομική και κοινωνική κατάσταση και το σχολείο στο οποίο φοίτησε το παιδί διαδραματίζουν ελάσσονα ρόλο όσον αφορά τον καθορισμό των ακαδημαϊκών επιδόσεων, από τη στιγμή που θα ληφθεί υπόψη η γενετική του δομή. Είναι, ωστόσο, εξαιρετικά σημαντικό να σημειωθεί ότι κάποιες ομάδες μπορεί να έχουν χειρότερες επιδόσεις λόγω άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων, όπως είναι οι πολλές απουσίες από το σχολείο αλλά και οι συχνές αποβολές ή τιμωρίες. Αλλες ομάδες μαθητών, επίσης, μπορεί να επηρεαστούν από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι η ρύπανση από βαρέα μέταλλα σε κοινότητες κοντά σε μεταλλουργίες ή ορυχεία.
Το πιο σημαντικό είναι η στοχευμένη χορήγηση βοήθειας σε όποιον την έχει ανάγκη. Σε αυτή την περίπτωση τα βοηθήματα θα πρέπει να είναι σχεδιασμένα με προσοχή, αλλά και η χορήγηση στο παιδί να είναι επιμελημένη, έτσι ώστε τα παιδιά που προσπαθούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους χωρίς πάντα να το καταφέρνουν επιτυχώς να έχουν ένα σημαντικό όπλο στα χέρια τους που θα τους επιτρέψει να μην μένουν πίσω από τους συμμαθητές τους. Τέτοιες παρεμβάσεις ιδανικά θα πρέπει να σχεδιάζονται είτε ατομικά είτε για μικρές ομάδες παιδιών, αλλά ταυτόχρονα να υπάρχει και η δυνατότητα εφαρμογής τους σε ευρύτερο σχολικό περιβάλλον. Προφανώς η αποκατάσταση των προβλημάτων που δημιουργούν τα γονίδια του παιδιού δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά με κατάλληλη βοήθεια η πρόοδος είναι άκρως ικανοποιητική.
Πηγή: kathimerini.gr