Πότε θα μάθουμε αν θα πάρουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης ΔΕΗ, ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ

Πότε θα μάθουμε αν θα πάρουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης ΔΕΗ, ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να μάθουμε κατά πόσο τα «βαριά χαρτιά» της ενέργειας, δηλαδή το ποσοστό 17% της ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, και τα ΕΛΠΕ, τα οποία ανήκουν στο σημερινό χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, θα πάρουν και αυτά το δρόμο της αξιοποίησης μέσω του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Διαβάζοντας κανείς το ανακοινωθέν που εξέδωσε τη Παρασκευή το Eurogroup αμέσως μετά τη συνεδρίαση η οποία και επικύρωσε τη συμφωνία για την Ελλάδα, διαπιστώνει τη τεράστια σημασία που αποδίδουν οι δανειστές στο νέο φορέα των 50 δισ. ευρώ για τις ιδιωτικοποιήσεις, καθώς καλούν την ελληνική πλευρά να «εγκρίνει το σχέδιο για το νέο αυτό Ταμείο ως το τέλος Οκτωβρίου, έτσι ώστε να είναι λειτουργικό μέχρι το τέλος του έτους».

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ό,τι το πολύ σε τεσσεράμισι μήνες από σήμερα θα πρέπει να υπάρχει μια σαφή εικόνα για τα πρώτα “assets” που θα ενταχθούν στο νέο αυτό Ταμείο, καθώς και αν σε αυτά θα συμπεριληφθούν και μετοχικά ποσοστά από τις κρατικές επιχειρήσεις της ενέργειας.

Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση περιορίζεται να πανηγυρίζει ότι «γλιτώσαμε την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και της “Μικρής ΔΕΗ”». Ουδείς ωστόσο έχει αναφερθεί στις ενεργειακές επιχειρήσεις που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ο λόγος είναι επειδή ουδείς ακόμη γνωρίζει ποια “assets” θα πάρουν το δρόμο της σταδιακής αξιοποίησης μέσω του νέου Ταμείου. Αυτό είναι κάτι που θα αρχίσει να συζητείται σε κυβερνητικό επίπεδο μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ενώ είναι σαφές πως τον τελευταίο λόγο θα τον έχουν οι θεσμοί.

Τι θα γίνει λοιπόν με τις ενεργειακές επιχειρήσεις που συγκαταλέγονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ; Άγνωστο. Το μόνο σίγουρο είναι το νέο εγχείρημαδεν θα τις αφήσει ανεπηρέαστες. Διότι ας μην ξεχνάμε ότι στο ανακοινωθέν του Eurogroup γίνεται ειδική αναφορά στην αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης των κρατικών επιχειρήσεων με βάση τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ. Δηλαδή η ελληνική πλευρά καλείται να καθιερώσει στις υπό αξιοποίηση εταιρείες τις αρχές εταιρικής διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ προκειμένου να καταστούν περισσότερο αποδοτικές, άρα να αυξηθεί η αξία τους, με αποτέλεσμα να γίνουν πιο ελκυστικές σε υποψήφιους επενδυτές κατά τη διάρκεια των διαγωνισμών.

Αρκετές από τις συγκεκριμένες αρχές εφαρμόζονται σήμερα αλλά μερικώς στις ελληνικές ΔΕΚΟ, ενώ σε άλλες παραμένουν ζητούμενο. Τέτοια περιθώρια καλύτερης διαχείρισης για να βελτιώσει την κερδοφορία της έχει για παράδειγμα η ΔΕΗ. Αλλά και οι “αμαρτίες” του παρελθόντος σε πολλές υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες (από παράνομες κρατικές βοήθειες, μέχρι δάνεια και προνομιακές συμβάσεις εργασίας) θα πρέπει πρώτα να επιλυθούν μέσω της υιοθέτησης κανόνων διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ και μετά αυτές να πάρουν τον δρόμο της πώλησης ή της παραχώρησης. Για παράδειγμα ηΛΑΡΚΟ, της οποίας το σχέδιο πώλησης ματαιώθηκε μέσα σε έναν κυκεώνα δικαστικών προσφυγών, απαιτήσεων για επιστροφή «παράνομης κρατικής βοήθειας» από την ΕΕ, πιέσεων από τοπικούς παράγοντες κ.ά.

Τα χρονοδιαγράμματα

Ενδιαφέρον έχει άλλο ένα θέμα που προκύπτει από το ανακοινωθέν του Eurogroup. Αφορά στα χρονοδιαγράμματα ίδρυσης και λειτουργίας του νέου Ταμείου. Είναι πιο σφικτά από εκείνα που περιλαμβάνει το Μνημόνιο που ψήφισε η Βουλή την Παρασκευή.

Στο πιο «χαλαρό» του, το Μνημόνιο έδινε περιθώριο στην ελληνική πλευρά να συστήσει ως τον Οκτώβριο ειδική «Ομάδα Δράσης» που αφού εντοπίσει τα κατάλληλα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία θα υποβάλει τις προτάσεις της μέχρι το Δεκέμβριο στην κυβέρνηση, ώστε εκείνη μαζί με τους θεσμούς να τις αξιολογήσουν και το νέο Ταμείο να πάρει σάρκα και οστά έως το Μάρτιο του 2016. Τώρα, το νέο Ταμείο «θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό ως τοτέλος του 2015».

Σκιαγραφώντας το περίγραμμα του νέου Ταμείου, αποσαφηνίζεται για πρώτη φορά επισήμως ότι «θα συμπεριλάβει και τις μετοχές των τραπεζών μετά την ανακεφαλαιοποιήσή τους». Σαν αντικείμενο του Ταμείου θα είναι να «εντοπίζει γρήγορα, να μεταβιβάζει σε αυτό και να διαχειρίζεται τα πολύτιμα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων εργαλείων, συμπεριλαμβανομένων μειοψηφικών συμμετοχών σε δημόσιες επιχειρήσεις, αυξάνοντας παράλληλα την αξία τους». Με άλλα λόγια, η επίτευξη των εσόδων δεν θα γίνεται άμεσα, μέσα σε ένα περιορισμένο χρονικό περιθώριο με δυσμενείς για τη χώρα συνθήκες, όπως το σημερινό, αλλά όταν τα πράγματα θα είναι πιο ευνοϊκά. Στόχος σε κάθε περίπτωση είναι «να αποφευχθεί το ξεπούλημα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Σημειωτέον ότι ο νόμος για την ίδρυση του νέου Ταμείου θα πρέπει να υιοθετηθεί σε συμφωνία με τους θεσμούς (πιθανώς ως τον Οκτώβριο).

Στο μεταξύ, το βράδυ της Πέμπτης και ενώ ακόμη δεν είχε ψηφιστεί το μνημόνιο, το ΤΑΙΠΕΔ συνεδρίασε και ανακοίνωσε τις ημερομηνίες για τηνκατάθεση προσφορών σε 4 εν εξελίξει διαγωνισμούς, τους τελευταίους όπως όλα δείχνουν που θα διαχειριστεί με τη σημερινή του μορφή.

Έτσι, τον Οκτώβριο 2015 θα πρέπει να κατατεθούν προσφορές για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τον Δεκέμβριο του 2015 για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Rosco (πρόκειται για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ), και το Φεβρουάριο του 2016 για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Ακριβείς ημερομηνίες θα ανακοινωθούν μέσα στις επόμενες ημέρες.

Πηγή: kozan.gr






Σχολιάστε

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.