Ερωτήσεις για ΑΠΕ, υγεία και παρεμπόριο κρασιού συνυπογράφει η Μαρία Αντωνίου

Ερωτήσεις για ΑΠΕ, υγεία και παρεμπόριο κρασιού συνυπογράφει η Μαρία Αντωνίου

Τρεις Ερωτήσεις, που κατατέθηκαν στην Βουλή προς τους αρμόδιους Υπουργούς, συνυπέγραψε η Μαρία Αντωνίου στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Πιο συγκεκριμένα, στη μία, που υπογράφουν 42 Βουλευτές, γίνεται λόγος για τις τραγικές ολιγωρίες και καθυστερήσεις στις πληρωμές παραγωγών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), με αποτέλεσμα η Κυβέρνηση να έχει οδηγήσει στην απόγνωση τους παραγωγούς, οι οποίοι και αναζητούν λύσεις για να καλύψουν τις φορολογικές, τραπεζικές, ασφαλιστικές, λειτουργικές και βεβαίως βιοποριστικές τους υποχρεώσεις.

Η δεύτερη Ερώτηση αναφέρεται στην παράταση της συμφωνίας του Υπουργείου Υγείας με τον Π.Ο.Υ. με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ύψος πολλαπλάσιο από την συμφωνία που είχε υπογράψει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ενώ καταγγέλλεται  ότι η νέα συμφωνία με τον Π.Ο.Υ. έγινε «εν κρυπτώ», χωρίς να ενημερωθεί η Βουλή και ο Τύπος. Την Ερώτηση συνυπογράφουν 28 Βουλευτές.

Στην Τρίτη Ερώτηση, επισημαίνεται η δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί, λόγω επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης με παράλληλη την αποτυχία είσπραξης των προσδοκώμενων φορολογικών εσόδων. Οι 52 Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, υπογραμμίζουν πως το εν λόγω μέτρο μείωσε την οικονομική συνεισφορά ενός πολλά υποσχόμενου κλάδου στην εθνική οικονομία, που αποτελεί σημαντικό μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας, τονίζοντας παράλληλα πως το κρασί είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πολιτισμό μας, την κουλτούρα, την παιδεία και την ιστορία μας, ενώ συνδέεται με το τουριστικό προϊόν και τον εξαγωγικό προσανατολισμό της χώρας.

Η πρώτη ερώτηση

Θέμα: Τραγικές ολιγωρίες και  καθυστερήσεις στις πληρωμές παραγωγών ΑΠΕ από την Κυβέρνηση

Η προώθηση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος μόλις τον Αύγουστο του 2016, από την Κυβέρνηση, του νέου πλαισίου για τις ΑΠΕ, προέβλεπε μεταξύ άλλων και διαδικασίες για τον μηδενισμό του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού υπέρ ΑΠΕ, καθώς και σημαντικές υποσχέσεις από πλευράς Υπουργού Ενέργειας, για μη επιβάρυνση παραγωγών – καταναλωτή. Αν και αυτό είναι κάτι που θα φανεί στην πράξη στο επόμενο διάστημα, ευθύς αμέσως μετά την ψήφιση του Νομοσχεδίου επανέρχονται μείζονα ζητήματα για τους παραγωγούς.

Σχεδόν ολική στάση πληρωμών της ΔΕΗ προς τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά την απόδοση πόρων ΕΤΜΕΑΡ υπέρ Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ από τον Αύγουστο και η οποία συνεχίζεται, είναι η κατάσταση σήμερα. Το αποτέλεσμα είναι η εκτόξευση στις υπερημερίες  πληρωμών των ΑΠΕ για την παραγωγή του Μαρτίου πάνω από τις 150 ημέρες, με άγνωστο μάλιστα το πού αυτές θα φθάσουν μέχρι να κλείσει ο τρέχων μήνας. Αντίστοιχη ολική στάση πληρωμών φαίνεται ότι έχει κηρύξει η ΔΕΗ και έναντι του ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να μην μπορεί να πληρώσει τους ηλεκτροπαραγωγούς και έτσι να υπάρχει και δραματική επιδείνωση στις  πληρωμές που κάνει ο ΔΕΔΔΗΕ στους παραγωγούς ΑΠΕ των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, όπου πάντα ήταν  πολύ καλύτερος ο ρυθμός πληρωμών και οι καθυστερήσεις δεν ξεπερνούσαν ενάμιση ή δύο μήνες. Πλέον, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν νησιώτες παραγωγοί  φωτοβολταϊκού ρεύματος, η καθυστέρηση έχει ξεπεράσει και εδώ, για πρώτη φορά, τους 5 μήνες.

Το αποτέλεσμα είναι η Κυβέρνηση να έχει οδηγήσει στην απόγνωση τους παραγωγούς, οι οποίοι για μια ακόμη φορά βρίσκονται σε απόγνωση και αναζητούν λύσεις για να καλύψουν τις φορολογικές, τραπεζικές, ασφαλιστικές, λειτουργικές και βεβαίως βιοποριστικές τους υποχρεώσεις.

Ως εκ τούτου, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Πού οφείλονται αυτές οι τραγικές καθυστερήσεις στις πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ;
  2. Ποιος ο προγραμματισμός για την εξόφληση αυτών των ανθρώπων, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις και βιοποριστικές ανάγκες τους, αλλά και να συνεχίζουν να επενδύουν στην πράσινη ενεέγεια;
  3. Ποιοι οι σχεδιασμοί της Κυβέρνησης για το ειδικό τέλος υπέρ ΑΠΕ τελικά, δεδομένου ότι δύο μήνες μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, έρχονται στην επιφάνεια και νέα σενάρια για την αύξησή του;
  4. Πώς γίνονται οι συμψηφισμοί ληξιπρόθεσμων;

 

Η δεύτερη ερώτηση

Θέμα: Παράταση Συμφωνίας του Υπουργείου Υγείας με τον Π.Ο.Υ.

Τον Φεβρουάριο του 2015, ο τότε Υπουργός Υγείας Π. Κουρουμπλής επιτέθηκε στους πρώην Υπουργούς Υγείας Βορίδη και Γεωργιάδη, κατηγορώντας τους, για “δήθεν σκάνδαλο”  στη σύμβαση που είχαν υπογράψει με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ.), απειλώντας τους με παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο.

Με έκπληξη διαπιστώνουμε, πως ένα χρόνο μετά, παρατείνατε τη συμφωνία με τον Π.Ο.Υ. από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο του 2016, έναντι 1 εκατ. Ευρώ. Και σαν να μην έφθανε αυτό, λίγες μέρες μετά, υπογράφετε νέα σύμβαση  με τον Π.Ο.Υ., ύψους περίπου 2,5 εκ. € και με χρονικό ορίζοντα μέχρι τον Ιούνιο του 2018.

Με άλλα λόγια, ενώ οι Υπουργοί Υγείας της ΝΔ είχαν δώσει 0,8 εκ. € για διάστημα δύο ετών και είχαν κατηγορηθεί από το ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνησή σας έχει ήδη δώσει 1 εκ. € για 6 μήνες και σκοπεύει να δώσει άλλα 2,5 εκ. € για άλλα 2 χρόνια.

Επειδή το ύψος της συμφωνίας που υπογράψατε είναι πολλαπλάσιο, από την συμφωνία που είχε υπογράψει η Κυβέρνηση της ΝΔ.

Επειδή η νέα συμφωνία με τον Π.Ο.Υ. έγινε “εν κρυπτώ”, χωρίς να ενημερωθεί η Βουλή και ο Τύπος.

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ

Επειδή υπάρχει πλήρης άγνοια για το περιεχόμενο της συμφωνίας, παρακαλούμε όπως μας καταθέσετε όλα τα σχετικά έγγραφα.

 

ΕΡΩΤΑΤΑΙ  Ο  ΥΠΟΥΡΓΟΣ

  1. Ποιος ο σκοπός της Συμφωνίας και τι ακριβώς περιλαμβάνει, ώστε να δικαιολογεί το αυξημένο ποσό;
  2. Προτίθεστε να ενημερώσετε την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, για το περιεχόμενο της Συμφωνίας με τον Π.Ο.Υ.;

 

Η τρίτη ερώτηση

Θέμα: Δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί λόγω επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και αποτυχία είσπραξης των προσδοκώμενων φορολογικών εσόδων

 Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο κρασί που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση με τις διατάξεις του άρθρου 13 του νόμου 4346 του 2015, συνολικού ύψους 0,208192 €/lt (0,20 €/lt + ειδικοί τελωνειακοί φόροι 0,008192 €/lt) και ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2016, έχει οδηγήσει σε χάος στην παραγωγή και το εμπόριο οίνου. Το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο της κυβέρνησης δημιούργησε τις προϋποθέσεις για εκτεταμένη και μη ελεγχόμενη αύξηση της παραοικονομίας στον κλάδο, μείωσε την εγχώρια ζήτηση, αύξησε τα λειτουργικά κόστη των οινοποιών κατά 3% με 4% (τραπεζικές εγγυητικές, καθημερινή γραφειοκρατία, αύξηση ανάγκης για ρευστότητα κ.α.). Το εν λόγω μέτρο μείωσε την οικονομική συνεισφορά ενός πολλά υποσχόμενου κλάδου στην εθνική οικονομία, που αποτελεί σημαντικό μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας. Το κρασί είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πολιτισμό μας, την κουλτούρα, την παιδεία και την ιστορία μας, ενώ συνδέεται με το τουριστικό προϊόν και τον εξαγωγικό προσανατολισμό της χώρας.

Το φαινόμενο της αύξησης της παραοικονομίας στο κρασί εμφανίζεται κατά τους τελευταίους μήνες σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην επαρχία και τους τουριστικούς προορισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, πολλά λίτρα οίνου, είτε χύμα είτε εμφιαλωμένα σε μπουκάλια ή ασκούς, διακινούνται χωρίς παραστατικά και δεν πληρώνεται ο ΕΦΚ και κατ’ επέκταση ούτε ο ΦΠΑ. Αυτό γίνεται διότι στα κρασιά χαμηλής αξίας, όπως τα χύμα ή αυτά σε εμφιαλωμένους ασκούς (οίνος που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην εστίαση) ο ΕΦΚ σε πολλές περιπτώσεις φθάνει ποσοστιαία μέχρι και το 60-65% της αξίας του προϊόντος. Ως εκ τούτου, το κίνητρο για τη διακίνηση του προϊόντος χωρίς παραστατικά και χωρίς την απόδοση του ΕΦΚ είναι πολύ μεγάλο και το φαινόμενο διογκώνεται όσο περνά ο χρόνος.

Την ίδια ώρα, χιλιάδες στρέμματα παραγωγής δεν καταγράφονται πουθενά και εκατοντάδες παραγωγοί παραμένουν αδήλωτοι. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), από τις 160.000 αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις που είναι καταγεγραμμένες στο Αμπελουργικό Μητρώο, μόνο οι 27.000 προέβησαν σε ψηφιακή υποβολή Δήλωσης Συγκομιδής.

Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Οικονομικών για ελέγχους σε όλο τον κύκλο, από την καλλιέργεια και την παραγωγή έως την πώληση και την κατανάλωση, οχτώ μήνες μετά την επιβολή του ΕΦΚ αυτοί ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα η επιβολή του φόρου να αφορά μόνο στους νόμιμους οινοπαραγωγούς, των οποίων μάλιστα οι πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειωθεί εξαιτίας της επιβολής του ΕΦΚ στον οίνο και της μείωσης της εγχώριας ζήτησης.

Ιδιαίτερα στα μικρά οινοποιεία, τα οποία παράγουν κάτω από 100.000 λίτρα κρασιού, που στις πλείστες περιπτώσεις είναι υψηλής ποιότητας, η επιβολή του νέου φόρου προκαλεί σοβαρά προβλήματα, καθώς τα οινοποιεία υποχρεούνται να προκαταβάλουν το φόρο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένας οινοποιός παράγει ετησίως 100 τόνους κρασί, για να πουλήσει έστω ένα μπουκάλι, οφείλει να προπληρώσει όλο το κρασί της χρονιάς, ένα ποσό των 24.000 ευρώ περίπου. Ως εκ τούτου, τα μικρά οινοποιεία στερούνται σημαντικά ποσά από την απαραίτητη για τη λειτουργία τους ρευστότητα, ενώ σε περίπτωση εξαγωγών προς τρίτες χώρες ο ΕΦΚ δεν επιστρέφεται, όπως αποσαφηνίζεται και στο με Αριθμ. Πρωτ: ΔΕΦΚΦ 1001351 ΕΞ 2016 της 07/01/2016 εδάφιο 3 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Παροχή πρόσθετων διευκρινήσεων επί της νέας φορολόγησης των προϊόντων που εμπίπτουν στα άρθρα 90 και 92 του ν.2960/01». Συνεπώς, η βιωσιμότητα των μικρών οινοποιείων απειλείται, επιβαρύνεται σημαντικά η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού ποιοτικού οίνου τόσο εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, ενώ μειώνεται η Ελληνική συνεισφορά στην πολυετή Ευρωπαϊκή προσπάθεια (Κοινοτικό Πρόγραμμα ΚΟΑ εξαγωγών οίνων ΠΓΕ και ΠΟΠ Τρίτων Χωρών) για αύξηση των Ευρωπαϊκών εξαγωγών σε τρίτες χώρες.

Η μέση πτώση του τζίρου στον οινοποιητικό κλάδο ξεπερνά το 20%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, υπάρχουν μονάδες που εμφανίζουν κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις έως και 50%, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε απολύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να θέτουν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό τους.

Βεβαίως, λόγω της μείωσης της ζήτησης, και ταυτόχρονα λόγω της αύξησης της παραοικονομίας, όχι μόνο δεν εισπράττεται ο αρχικά εκτιμώμενος ΕΦΚ στο κρασί, αλλά και ο ΦΠΑ και εντέλει και ο φόρος εισοδήματος. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι στα κρατικά ταμεία θα μπουν πολύ λιγότερα χρήματα από τα 55 εκατομμύρια Ευρώ που υπολόγιζε να εισπράξει το Υπουργείο Οικονομικών από τον ΕΦΚ στο κρασί.

Τελικώς, το «μάρμαρο» καλούνται να πληρώσουν τα νόμιμα οινοποιεία, οι νόμιμοι παραγωγοί, τα νόμιμα σημεία διακίνησης και σημεία πώλησης και φυσικά ο Έλληνας πολίτης.

Δεδομένου ότι ο ΕΦΚ που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση στο κρασί έχει οδηγήσει σε πλήρη αποδιοργάνωση της αγοράς, δραματική μείωση της κατανάλωσης και ουσιαστική αύξηση της παράνομης διακίνησης,

δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν θα εισπράξει τα προσδοκώμενα χρήματα από το συγκεκριμένο φόρο,

δεδομένου ότι το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο οδήγησε στην επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε έναν πολλά υποσχόμενο τομέα για τη χώρα, ενώ το κράτος χάνει σημαντικά έσοδα από το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος λόγω της παραοικονομίας και της μείωσης του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων του κλάδου,

δεδομένου ότι το συγκεκριμένο μέτρο αποτελεί επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, γεγονός που επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, κ. Πιερ Μοσκοβισί,

ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί,

  1. Προτίθεται η κυβέρνηση να αναγνωρίσει την αποτυχία του συγκεκριμένου φορολογικού μέτρου και να προχωρήσει στην κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί;
  1. Σε ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να παταχθεί το παραεμπόριο και η διακίνηση του «μαύρου κρασιού»;
  1. Τι έσοδα έχει εισπράξει η κυβέρνηση από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου έως τις 30/09/2016 και πόσα χρήματα υπολογίζει να εισπράξει τελικώς έως το τέλος του έτους;

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.