Δρ Κυριάκος Λουφάκης, ΣΕΒΕ: «Παράγω & Εξάγω: Ελληνική γούνα, όχημα ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας»

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ επισημαίνει τα προβλήματα της γουνοποιίας και αναλύει όλα τα βήματα για την αναγέννηση του κλάδου

Δρ Κυριάκος Λουφάκης, ΣΕΒΕ: «Παράγω & Εξάγω: Ελληνική γούνα, όχημα ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας»

H ομιλία του Προέδρου του ΣΕΒΕ, Δρ Κυριάκου Λουφάκη στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 41ης Διεθνούς Έκθεσης Γούνας Καστοριάς στις 7/5 με θέμα: «Παράγω & Εξάγω: Ελληνική γούνα, όχημα ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας».

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ

«Παράγω & Εξάγω»

Στον ΣΕΒΕ έχουμε όραμα: Θέλουμε μια Ελλάδα ανταγωνιστική, μια Ελλάδα που αναπτύσσεται, μια Ελλάδα που παράγει. Και βάση της παραγωγής είναι οι επιχειρήσεις που προσθέτουν αξία σε εμπορεύσιμα προϊόντα και υπηρεσίες που παράγονται στην Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων στη χώρα είναι εφικτή και απολύτως αναγκαία. Εκπροσωπώντας το πιο δυναμικό κομμάτι των επιχειρήσεων, τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, σε κάθε μας παρέμβαση και πρωτοβουλία αναδεικνύουμε την εξωστρέφεια ως κυρίαρχο πυλώνα στην προσπάθεια ανάταξης της οικονομίας.

Το θέμα της σημερινής μου ομιλίας είναι «Παράγω & Εξάγω», που σημαίνει έχω ανταγωνιστική παραγωγή και διεκδικώ μερίδιο στις διεθνείς αγορές. Βασικοί πυλώνες:

  • Ανασυγκρότηση ελληνικής παραγωγικής βάσης: έμφαση στη μεταποίηση, στροφή στην παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων & υπηρεσιών. Πιστεύουμε στην Ελλάδα, παράγουμε στην Ελλάδα
  • Υποκατάσταση εισαγωγών με ελληνικής παραγωγής προϊόντα: αλλάζουμε καταναλωτικές συνήθειες, αλλάζουμε καταναλωτική κουλτούρα
  • Ενίσχυση εξωστρέφειας και καινοτομίας
  • Επανατοποθέτηση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό
20160507_123711
Το πάνελ της ημερίδας, Από αριστερά οι κ.κ. Κυριάκος Λουφάκης, πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γιάννης Κορεντσίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς, Χαράλαμπος Καραταγλίδης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Ελληνικής Γούνας και Αποστόλης Τσούκας, Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς

Γουνοποιία στην Ελλάδα

Ο κλάδος της Ελληνικής γουνοποιίας έχει μια παράδοση αιώνων, καθώς από το 1640 έως και σήμερα επεξεργάζεται, κατασκευάζει και εμπορεύεται γουναρικά. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας με έντονη περιφερειακή διάσταση, αφού η γούνα έχει ταυτιστεί με την Καστοριά και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.

Ο κλάδος έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως οι καλές κλιματολογικές συνθήκες για εκτροφή γουνοφόρων ζώων, η μακροχρόνια παράδοση, η υψηλή εξωστρέφεια. Στην παρούσα συγκυρία βέβαια τα προβλήματα είναι πάρα πολλά για την ελληνική γούνα. Το 2015 η παραγωγή και οι πωλήσεις γούνινων ενδυμάτων παρουσιάστηκαν  μειωμένες. Ωστόσο, για κάθε πρόβλημα υπάρχει μια λύση και η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες για επαναπροσδιορισμό και επαναξιολόγηση του τι καλύτερο μπορούμε να προσφέρουμε, ώστε και ο πελάτης αλλά και η επιχείρηση να αποκομίσουν μεγαλύτερα οφέλη.

  • Διαφοροποίηση αγορών – στόχευση σε νέους προορισμούς

Η υψηλή εξάρτηση, σχεδόν αποκλειστική μας συνεργασία με τους Ρώσους, προκάλεσε ισχυρούς κραδασμούς στην εγχώρια παραγωγή και πωλήσεις, λόγω των οικονομικών προβλημάτων στη Ρωσία αλλά και του εμπάργκο.

Θεωρώ πως σαφώς δε θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τις προσπάθειες διατήρησης του υφιστάμενου μεριδίου μας στη Ρωσία, καθώς υπάρχει ακόμα ισχυρή ζήτηση, ωστόσο μειωμένη συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, αλλά και σίγουρα να μην επαναπαυτούμε περιμένοντας πότε θα επανακάμψει η Ρωσική οικονομία. Έχουμε έναν ολόκληρο πλανήτη που μπορούμε να απευθυνθούμε.

Από την πλευρά των εισαγωγών, σύμφωνα με τα στοιχεία από το International Trade Center των Ηνωμένων Εθνών, η αγορά των ΗΠΑ το 2015 έρχεται πρώτη στις παγκόσμιες εισαγωγές έτοιμης γούνας, με μικρή διαφορά από το Χονγκ-Κονγκ, ενώ λίγο χαμηλότερα βρίσκονται οι εισαγωγές σε αξία της Γαλλίας, της Ρωσίας και της Ιαπωνίας. Ακόμα, ψηλά στην κατάταξη βρίσκονται και οι αγορές της Κορέας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Σίγουρα πρόκειται για αγορές με ισχυρή ζήτηση προς τις οποίες πρέπει να διαφοροποιηθούν οι εξαγωγές μας προσπάθειες. Οι εισαγωγές των ΗΠΑ το 2015 αυξήθηκαν σε ετήσια βάση από το 2014 κατά 24%, της Κορέας κατά 22% και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων κατά 108%. Ακόμα, αυξανόμενη ζήτηση έρχεται και από τις αγορές της Ουκρανίας και της Νότιας Αμερικής.

Έχουν ήδη γίνει κάποιες προσπάθειες επέκτασης σε αγορές όπως Κορέα και Κίνα, ωστόσο θα πρέπει να εντατικοποιηθούν. Αυτό άλλωστε διδάσκει και το παράδειγμα των εξαγωγών νωπών αγροτικών προϊόντων, καθώς, μετά το εμπάργκο στη Ρωσία, αναζητούν εναλλακτικές αγορές με αυξανόμενο ρυθμό ανάπτυξης και μεγάλο πληθυσμό όπως η Kίνα και η Ινδία, οι οποίες θα πρέπει να αποτελέσουν εναλλακτικές αγορές αγροτικών προϊόντων και διέξοδο από την υφιστάμενη κατάσταση. Αντίστοιχη πολιτική ακολουθούν ήδη με επιτυχία άλλες κοινοτικές μεσογειακές χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.

Η στόχευση σε νέες αγορές πρέπει να εντατικοποιηθεί. Έχουμε τις δυνατότητες.

  • Ανάγκη για συνέργειες/clusters

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου είναι μικρές οικογενειακές μονάδες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται κάποια τάση συγκέντρωσης της παραγωγής με τη δημιουργία μεγαλύτερων μονάδων που έχουν υψηλότερη καθετοποίηση. Όπως γνωρίζετε η χώρα μας είναι ο μόνος παραγωγικός τόπος στην Ευρώπη που έχει μπει και στην εκτροφή ζώων, δηλαδή όλο το κύκλωμα της εργασίας βρίσκεται εδώ. Θεωρώ πως η καθετοποίηση είναι σημαντική και η περαιτέρω επέκταση στην εκτροφή ζώων είναι σημαντική, ώστε να αυξήσουμε τα περιθώρια κέρδους, μάλιστα από τη στιγμή που φαίνεται ότι οι κλιματολογικές συνθήκες ευνοούν μια τέτοια εξέλιξη.

Γενικότερα, η καλλιέργεια συνεργατικής κουλτούρας και η συνένωση δυνάμεων, τόσο σε επίπεδο επιχειρήσεων όσο και φορέων, είναι απαραίτητες καθώς θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και κατά συνέπεια την ανάπτυξη στην περιοχή. Εξάλλου η δραστηριοποίηση στο πλαίσιο συνεργατικών σχημάτων αποτελεί μια προσπάθεια που ενισχύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα σας επιβραβεύσει με τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας, την αποτελεσματική προβολή και προώθηση μέσω κοινών δικτύων, μεγαλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα στην προμήθεια πρώτων υλών.

  • Αποκατάσταση της εικόνας της Ελληνικής γούνας

Η γούνα αποτελεί ένα προϊόν πολυτελείας και οι ξένοι αγοραστές επιθυμούν να γνωρίζουν από πού προέρχεται το ένδυμα που φορούν, με ποιες ποιοτικές προδιαγραφές κατασκευάστηκε κλπ.

Η ελληνική γούνα πρέπει να αποκτήσει και να κατοχυρώσει την εικόνα που της αξίζει. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες αποκατάστασης της εικόνας της ελληνικής γούνας στο εξωτερικό, μέσω αναβάθμισης της ποιότητας και προβολής σε μεγάλες αγορές. Σημαντική πρωτοβουλία είναι η εφαρμογή του αξιόπιστου συστήματος διανομής και ελέγχου της ετικέτας ”GreekFur”.

Να σας ενημερώσω εδώ ότι στις 15 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη το ετήσιο συνέδριο του ΣΕΒΕ Export Summit IV με θέμα ”Country & Corporate Branding: Enhancing Extroversion”. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό συνεδριακό γεγονός της κοινότητας των εξαγωγέων που συγκεντρώνει πάνω από 400 εκπροσώπους επιχειρήσεων και φορέων κάθε χρόνο. Το θέμα φέτος θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά επίκαιρο καθώς τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές εταιρίες έρχονται αντιμέτωπες με την κακή εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Σας προσκαλώ λοιπόν να συμμετάσχετε στην επικείμενη εκδήλωσή μας για το σημαντικό αυτό για όλους μας θέμα.

  • Γήρανση εργατικού δυναμικού. Δημιουργία Κέντρου δια Βίου Μάθησης

Ο κλάδος της γούνας είναι έντασης εργασίας. Η γήρανση του εργατικού δυναμικού είναι ένα σημαντικό πρόβλημα προς άμεση επίλυση. Επιπλέον, μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων αντιμετωπίζουν προβλήματα εξεύρεσης ειδικευμένου προσωπικού, αφού λόγω γήρανσης του εργατικού δυναμικού και χαμηλής ελκυστικότητας του κλάδου για τους νέους εργαζόμενους, η απώλεια της τεχνογνωσίας συσσωρεύεται και δημιουργούνται ελλείψεις σε κρίσιμες ειδικότητες.

Η δημιουργία του Κέντρου δια Βίου Μάθησης του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς με πιστοποίηση που θα λαμβάνεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ελληνικής Γούνας είναι ένα πολύ αξιόλογο εγχείρημα που η περιοχή έχει ανάγκη.

P1060337
Ο κ. Λουφάκης με την ευρωβουλευτή της Ν.Δ. Μαρία Σπυράκη, τη βουλευτή Καστοριάς με τη Ν.Δ. Μαριά Αντωνίου και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς Γιάννη Κορεντσίδη
  • Δράσεις ΣΕΒΕ. Εκπαίδευση – Κατάρτιση

Η γουνοποιία για την Ελλάδα είναι κατ’ εξοχήν εξωστρεφής κλάδος, ωστόσο με πολύ περιορισμένο προσανατολισμό, σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στη Ρωσία.

Η κρίση που σήμερα βιώνουμε κρύβει ευκαιρίες για αναδιοργάνωση, προσαρμογή και αξιοποίηση των νέων δεδομένων προς όφελος της επιχείρησης που θα τολμήσει να κάνει το επόμενο βήμα. Για την κατανόηση του διαρκώς μεταβαλλόμενου παγκόσμιου τοπίου στη γούνα και πληρέστερη προετοιμασία για είσοδο σε νέες αγορές χρειάζεται η κατάλληλη εκπαίδευση και ο ΣΕΒΕ έχει την τεχνογνωσία να την παρέχει.

Η θεωρητική κατάρτιση και παροχή εξειδικευμένης πρακτικής γνώσης για θέματα εξαγωγών αποτελεί βασικό πυλώνα λειτουργίας του ΣΕΒΕ. Μέχρι σήμερα, ενδεικτικά να αναφέρω ότι έχουμε καταρτίσει πάνω από 2.500 στελέχη σε όλη την Ελλάδα σε θέματα όπως: όρους παράδοσης (incoterms), διασφάλιση πληρωμών, έρευνα αγοράς, εξαγωγικό marketing και διαπολιτισμική επικοινωνία, δίκτυα διανομής, τελωνειακά και φορολογικά θέματα κα.

Μάλιστα, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην πιστοποίηση, ο ΣΕΒΕ είναι ο μοναδικός ελληνικός φορέας πιστοποιημένος από το International Association of Trade Training Organisations – IATTO, του οποίου είναι μέλος συμμετέχοντας με εκπρόσωπό του και στη διοίκησή του.

Ο ΣΕΒΕ και οι κλαδικοί φορείς της γούνας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ελληνικής Γούνας μπορούν να συνενώσουν τις δυνάμεις τους παρέχοντας ολοκληρωμένη πιστοποιημένη δια βίου εκπαίδευση, με εξωστρεφή προσανατολισμό.

Επίλογος

Οι προοπτικές της ζήτησης διαγράφονται θετικές σε αρκετές αγορές, ενώ προς αυτή την κατεύθυνση βοηθά και η «απενοχοποίηση» τόσο των καταναλωτών όσο και των μεγάλων σχεδιαστών μόδας από τις φωνές της κακώς εννοούμενης οικολογίας που είχαν προκύψει τις προηγούμενες δεκαετίες.

Την γούνα πρέπει να τη στηρίξουμε. Χρειάζεται αποφασιστικότητα, ενότητα και προσήλωση στο στόχο.

Ο ΣΕΒΕ έχει διαχρονικά υποστηρίξει αιτήματα του κλάδου σε συνεννόηση και συνεργασία με τους κλαδικούς φορείς της γούνας που είναι μέλη του. Δηλώνει δε την επιθυμία του για ακόμη πιο στενή συνεργασία μαζί τους για την από κοινού προώθηση των θεμάτων του κλάδου ώστε μέσα από κοινές στοχευμένες δράσεις να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η εξωστρέφεια του κλάδου σε ένα αντίξοο εσωτερικά και συνεχώς μεταβαλλόμενο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον.

 




Leave a Reply

Your email address will not be published.