«Μαθήματα» τουρισμού στην Καστοριά

«Μαθήματα» τουρισμού στην Καστοριά

Σε ένα μοναδικής αξίας «σεμινάριο» ανάδειξης μιας πόλης σε τουριστικό προορισμό προστιθέμενης αξίας, εξελίχθηκε η επιτυχημένη ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Καστοριάς σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της αναπτυξιακής τουριστικής πολιτικής.

Του Μάρκου Πετρόπουλου,
www.inKastoria.gr

IMG_7068
Σπύρος Πέγκας

Οι προσκεκλημένοι ομιλητές προσέφεραν απλόχερα την τεχνογνωσία τους και έδειξαν ουσιαστικά το δρόμο σε φορείς και επιχειρηματικό κόσμο του τουρισμό της Καστοριάς προς τον εκσυγχρονισμό τόσο του προϊόντος όσο και της προβολής του. Ο Αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής του Τμήματος Τουρισμού Θεσσαλονίκης έκανε λόγο για «Διπλωματία των Πόλεων» με στόχο τη συνεργασία μεταξύ προορισμών της χώρας ώστε να δημιουργηθούν κοινές δράσεις, κοινά τουριστικά πακέτα. Η Καστοριά αποτελεί έναν ακόμη σταθμό αυτής της δράσης αφού, σύμφωνα με τον κ. Πέγκα, έχουν προηγηθεί ανάλογες επισκέψεις σε Βέροια, Νάουσα και Ιωάννινα.
Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Δημήτρης Πετρόπουλος, επεσήμανε την ανάγκη να αναδειχθεί η Καστοριά και εμφανίστηκε αισιόδοξος για τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας. Ο κ. Πετρόπουλος εστίασε στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να εκσυγχρονιστεί η προβολή και προώθηση του προορισμού τόσο στον εσωτερικό τουρισμό αλλά, κυρίως, στο εξωτερικό.

Γιώργος Μπασμαδέλης, Τμήμα Τουρισμού Δήμου Θεσσαλονίκης
«Ένας Δήμος για να παράξει πρέπει να έχει από πίσω του την πόλη»

Γιώργος Μπασμαδέλης

Το know how της Θεσσαλονίκης μεταλαμπάδευσε το στέλεχος του τμήματος Τουρισμού του Δήμου Γιώργος Μπασμαδέλης κάνοντας μια εκτενή παρουσίαση για τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισε το θέμα η Θεσσαλονίκη. «Ξεκινήσαμε κυριολεκτικά γράφοντας σε μια κόλλα χαρτί τι είναι η Θεσσαλονίκη. Καταγράψαμε πάνω από 200 στοιχεία, από τον Μέγα Αλέξανδρο έως τα μουσεία και τον Κεμάλ Ατατούρκ. Και αντιμετωπίσαμε την πόλη μητροπολιτικά και όχι στα στενά όρια της πόλης».
Ο κ. Μπασμαδέλης τόνισε ότι σκοπός είναι η προβολή της πόλης μέσα από παγκόσμιας εμβέλειας γεγονότα, των οποίων τη διοργάνωση διεκδικεί, αλλά και η «προ-ενημέρωση» των επισκεπτών. Αυτή, επιτυγχάνεται με τρόπο που προς το παρόν τουλάχιστον, δεν είναι εφικτός στην Καστοριά. «Κατά βάση φτιάχνουμε υλικό σε ψηφιακή μορφή» τόνισε ο κ. Μπασμαδέλης, δείχνοντας και το «ψηφιακό λεξικό» που έχει φτιάξει ο δήμος.
Στο κομμάτι της προβολής, ο κ. Μπασμαδέλης αναφέρθηκε στη δημιουργία των χαρτών της πόλης με τα μουσεία και τα μνημεία, στα 30 ενεργά μουσεία (και ένα ανενεργό), στα 100 σημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, στον τουριστικό ψηφιακό οδηγό) και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Παράλληλα μίλησε για την αξία της δημιουργίας θεματικών χαρτών (μνημείων, μουσείων, Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς UNESCO), τη διανυκτέρευση παιδιών στα μουσεία με το πρόγραμμα «sleepover», τη συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού.
Κλείνοντας , ξεκαθάρισε ότι όλες οι πρωτοβουλίες και οι κινήσεις πρέπει να γίνονται σε συνεργασία με φορείς που εμπλέκονται στον τουρισμό. «Μόνος του δεν θα μπορούσε να κάνει τίποτε ο δήμος». Ο κ. Μπασμαδέλης επεσήμανε τη σημασία ένταξης νέων και καινοτόμων στοιχείων στο τουριστικό προϊόν, όπως τις τέχνες της πόλης, ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνουν και οι πολίτες κομμάτι της αλυσίδας.

Νίκος Σαπουντζής διευθύνων Σύμβουλος της Tourism Plus
«Στοχεύστε πάση θυσία στον αλλοδαπό τουρισμό»

sapountzis
Οι κ.κ. Νίκος Σαπουντζής και Στελλα Καρούζου, Tourism Plus

Το μοντέλο της «διπλωματίας των πόλεων» που εφαρμόζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασε ο Νίκος Σαπουντζής διευθύνων Σύμβουλος της Tourism Plus. Ο κ. Σαπουντζής εξήγησε ότι η διπλωματία της πόλης είναι το επόμενο στάδιο από όσα πραγματοποίησε το τμήμα Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για μια συλλογική προσπάθεια που όμως απέδωσε και διπλασίασε το 2014 τους ξένους επισκέπτες στην πόλη. Τι είναι όμως η διπλωματία πόλεων; «Είναι η διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών, στις οποίες συμμετέχουν κυρίως επιχειρηματίες του τουρισμού, ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία, αλλά και Πανεπιστήμια, επιχειρηματίες εστίασης, μεσίτες, επιχειρηματίες της υγείας. Φτιάξαμε ένα πλάνο από τις αρχές του 2014, συνέχισε ο κ. Σαπουντζής,  με τις πόλεις του εξωτερικού που θα επισκεφτούμε, ξεκινήσαμε τις αποστολές από τα Σκόπια, το Βελιγράδι, την Κωνσταντινούπολη, τη Σόφια, το Βουκουρέστι. Οι περιοχές αυτές επιλέχθηκαν με κριτήριο την πρόσβαση (οδικό δίκτυο, αεροδρόμια), τα πρωτόκολλα συνεργασίας (αδελφοποιημένες πόλεις), αλλά και άλλα. Οι επισκέψεις είναι τριήμερες, προ-παρουσιάζουμε τον προορισμό και μετά προχωράμε σε επιχειρηματικές συναντήσεις από τις οποίες, τελικά, προκύπτουν συμφωνίες. Πέραν όμως αυτού γνωρίζονται καλύτερα και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες της πόλης». Αναφερόμενος στην Καστοριά, ο κ. Σαπουντζής εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι μπορούν να λάβουν χώρα ανάλογες δράσεις, σε μικρότερη κλίμακα. «Μπορεί να κάνει βήματα, να αλλάξει το μείγμα των επισκεπτών και να στοχεύσει πάση θυσία στον αλλοδαπό τουρισμό».

Έφη Κουδελή, διευθύντρια του Thessaloniki Convention Bureau
Ο συνεδριακός τουρισμός σπάει την εποχικότητα

IMG_71s01
Έφη Κουδελή

Η διευθύντρια του Thessaloniki Convention Bureau, Έφη Κουδελή, παρουσίασε την αξία του Συνεδριακού τουρισμού, επισημαίνοντας ότι δεν νοείται προορισμός σε όλο τον κόσμο χωρίς γραφείο συνεδριακού τουρισμού. Η κ. Κουδελή, αφού ανέλυσε τις αρμοδιότητες και δράσεις του γραφείου επεσήμανε, ότι χωρίς την ύπαρξη ενός τέτοιου γραφείου είναι μονόδρομος για να μπορέσει να διεκδικήσει μια πόλη την ανάληψη ενός συνεδρίου. «Σπάει την εποχικότητα» τόνισε η κ. Κουδελή, δείχνοντας έτσι το δρόμο για την επιμήκυνση του τουριστικού προϊόντος της Καστοριάς. Παράλληλα επεσήμανε ότι τα συνέδρια με έως 150 συνέδρους (κομμάτι που καλύπτει το 40% της συνολικής αγοράς στην Ευρώπη) είναι μια αγορά που θα μπορούσε να γίνει η Καστοριά δυνατός παίκτης. Εντυπωσιακό στοιχείο αποτελεί και η μέση δαπάνη ανά σύνεδρο όπου διαμορφώθηκε στα 2.400 ευρώ, ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη ξεπερνά τα 700 ευρώ.

Βίκυ Παπαδημητρίου, γραμματέας του Thessaloniki Convention Bureau
Η Καστοριά μπορεί να μπει στην αγορά των συνεδρίων

IMG_70s77
Βίκυ Παπαδημητρίου

Το φυσικό περιβάλλον, η ιστορία, η τέχνη της γούνας, η ιστορία της μετανάστευσης, η γαστρονομία αλλά και οι κοντινοί προορισμοί όπως το Νυμφαίο και οι Πρέσπες, είναι τα ατού για να μπορέσει να μπει στην αγορά του συνεδριακού τουρισμού η Καστοριά, σύμφωνα με την γραμματέα του Thessaloniki Convention Bureau Βίκυ Παπαδημητρίου. Παρόλο που δεν θα ήταν ρεαλιστικό να επιδιώξει μεγάλα γεγονότα, τόνισε η κ. Παπαδημητρίου, η Καστοριά θα μπορούσε να διεκδικήσει πανελλαδικά συνέδρια που αναζητούν νέους προορισμούς, διεθνή συνέδρια που κάνουν rotation μόνο εντός Ελλάδας, εξειδικευμένες εκδηλώσεις με Πανεπιστήμια και διεθνή συνέδρια με πολύ συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο που άπτεται των ενδιαφερόντων που μπορεί να βρει κάποιος στην Καστοριά. Κλείνοντας, η κ. Παπαδημητρίου διάβασε τις εντυπώσεις ενός επισκέπτη από την πόλη της Καστοριάς κατά την πρόσφατη επίσκεψή του με αφορμή ένα συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο στην πόλη: «Ευχαριστήθηκα πάρα πολύ την Καστοριά και πήρα μια διαφορετική οπτική για την Ελλάδα, μακριά από τα πολυτελή resort. Με όλα αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα, είναι πάρα πολύ χρήσιμο να βλέπουμε την καθημερινότητα σε μια απλή πόλη της χώρας. Ήταν μια μοναδική εμπειρία».

Πριν την έναρξη των ομιλιών χαιρετισμό απεύθυνε ο Δήμαρχος Καστοριάς Ανέστης Αγγελής, αλλά και η βουλευτής της Ν.Δ. Μαρία Αντωνίου που παρακολούθησε την ημερίδα. Μετά το τέλος των ομιλιών πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις των εκπροσώπων της αποστολής με επιχειρηματίες του τουρισμού από την Καστοριά.

2
Στιγμιότυπο από την ημερίδα. Διακρίνονται στις πρώτες θέσεις η βουλευτής της Ν.Δ. Μαρία Αντωνίου, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας και ο Αντιδήμαρχος τουρισμού Δημήτρης Πετρόπουλος
3
Η βουλευτής της Ν.Δ. Μαρία Αντωνίου
4
Στιγμιότυπο από την ημερίδα. Στο βήμα ο Δήμαρχος Καστοριάς Ανέστης Αγγελής

 






Σχολιάστε

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.