Η κυριαρχία των Big Data: Μέθοδος που διαμορφώνει ακριβή προφίλ ψηφοφόρων μέσω των likes στο Facebook

Η κυριαρχία των Big Data: Μέθοδος που διαμορφώνει ακριβή προφίλ ψηφοφόρων μέσω των likes στο Facebook

Στην εποχή των Big Data, των social media και της πολιτικής αναταραχής, πολλά είναι τα ερωτήματα που τίθενται για το πόσο και πώς μπορεί να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη, μέσω τεχνολογικών μέσων τα οποία εκμεταλλεύονται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Σε σχετικό ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Das Magazin (και αναδημοσιεύτηκε από το Motherboard) γινόταν αναφορά σε μέθοδο του ψυχολόγου Μίχαλ Κοσίνσκι, την οποία είχε αρχίσει να αναπτύσσει ως διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιου του Κέμπριτζ (και συγκεκριμένα στο Psychometrics Centre) και μέσω της οποίας, από το 2012 ακόμα, ήταν δυνατόν να προβλεφθούν- βάσει των κινήσεων ενός χρήστη στο Facebook- χαρακτηριστικά όπως το χρώμα του δέρματος, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, οι πολιτικές αντιλήψεις (αν κάποιος είναι συντηρητικός ή προοδευτικός κλπ).

Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, λίγο μετά τα «likes» έγιναν «προσωπικά» από default (μέχρι τότε μπορούσε να τα δει ο οποιοσδήποτε). Στις αρχές του 2014 Ο Κοσίνσκι προσεγγίστηκε από έναν νεαρό καθηγητή ονόματι Αλεξάντρ Κόγκαν, ο οποίος του είπε πως ήθελε τη μέθοδό του για μια εταιρεία ονόματι SCL (Strategic Communications Laboratories), η οποία είχε ως αντικείμενο το «election management» (εν ολίγοις, τις προεκλογικές εκστρατείες και τον επηρεασμό του εκλογικού σώματος). Παρακλάδι της εταιρείας αυτής ήταν μια άλλη εταιρεία που δημιουργήθηκε το 2013, η Cambridge Analytica- μια εταιρεία που ενεπλάκη στην καμπάνια υπέρ του Brexit και μετά στις αμερικανικές εκλογές.

Βάσει του δημοσιεύματος, μέσω των συγκεκριμένων ψυχομετρικών μεθόδων και τεχνικών Big Data είναι δυνατή η διαμόρφωση προφίλ χρηστών με τέτοιο βαθμό ακριβείας, που καθίσταται δυνατή η μαζική αποστολή στοχευμένων, εξατομικευμένων μηνυμάτων με καταλυτικά αποτελέσματα. «Έχουμε κάνει το προφίλ της προσωπικότητας του κάθε ενηλίκου στις ΗΠΑ- 220 εκατομμύρια ανθρώπους» δηλώνει χαρακτηριστικά ο CEO της Cambridge Analytica, Αλεξάντερ Νιξ. Η εταιρεία, σύμφωνα με το δημοσίευμα, ενεπλάκη στις καμπάνιες του Τεντ Κρουζ και μετά του Ντόναλντ Τραμπ, ενώ γίνεται λόγος για «dark posts», δηλαδή χορηγούμενα posts στο Facebook που μπορούσαν να βλέπουν μόνο χρήστες με συγκεκριμένα προφίλ. «Σχεδόν κάθε μήνυμα που έβγαλε ο Τραμπ ήταν data-driven» υποστηρίζει ο Νιξ. Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, και οι Δημοκρατικοί χρησιμοποίησαν παρόμοιες μεθόδους, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν πως βασίστηκαν σε ψυχομετρικά προφίλ.

Το ρεπορτάζ εκφράζει (δικαιολογημένες) ανησυχίες σχετικά με τις πρακτικές που «ξεκλειδώνουν» οι συγκεκριμένες τεχνικές και τον βαθμό στον οποίο μπορεί να επηρεαστεί η κοινή γνώμη. Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια την οποία παρέχεται είναι σχεδόν…τρομακτική, κάτι το οποίο μπορεί να συμπεράνετε οι ίδιοι- όπως και ο κάθε χρήστης- απλά και μόνο συνδέοντας τον λογαριασμό σας στο Facebook σε σχετικό εργαλείο που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Κοσίνσκι. Το συγκεκριμένο εργαλείο προβλέπει πολιτικές αντιλήψεις, ενδιαφέροντα, σεξουαλικές προτιμήσεις κ.α. με ιδιαίτερη ακρίβεια- και υπογραμμίζεται πως πρόκειται προφανώς για μια «απλή» online έκδοσή του, για χρήση από τον κάθε ενδιαφερόμενο.

Τα συμπεράσματα δικά σας.

Πηγή: Κώστας Μαυραγάνης (http://www.huffingtonpost.gr/)




Σχολιάστε

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.