Τα Παιδιά των Ανθρώπων, από την Κινηματογραφική Λέσχη Καστοριάς

Τα Παιδιά των Ανθρώπων, από την Κινηματογραφική Λέσχη Καστοριάς

15-12-16_children-of-menΤην ταινία Children of men προβάλει σημερα η Κινηματογραφική Λέσχη Καστοριάς.

Πειστική, ζοφερή απεικόνιση του κοντινού μέλλοντος, υποβλητική σκηνοθεσία, φωτογραφία και μοντάζ, ένας Μάικλ Κέιν που δεν παίζεται έστω και στο μικρό του ρόλο, βραβείο φωτογραφίας στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Ένας πρώην ακτιβιστής ο οποίος τώρα κάνει μια συνηθισμένη δουλειά γραφείου, ο Theo Faron (Clive Owen), ζει τη βίαιη, σκοτεινή και αποτρόπαιη καθημερινότητα του μελλοντικού Λονδίνου. Το 2027, και ενώ όλος ο υπόλοιπος κόσμος έχει καταστραφεί από τον πόλεμο και την αναρχία, όλοι οι επιζώντες μεταναστεύουν στο Λονδίνο όπου, αν και σε παρακμή υπό στρατιωτικό νόμο, φαντάζει σαν παράδεισος. Επιπλέον, από το 2009, όλες οι γυναίκες του κόσμου άρχισαν να γίνονται στείρες με αποτέλεσμα να μη υπάρχουν πλέον γεννήσεις και το ανθρώπινο είδος να οδεύει προς την εξαφάνισή του. Όταν ο νεότερος άνθρωπος του κόσμου, 18 ετών, δολοφονείται το μέλλον διαγράφεται ακόμα πιο δυσοίωνο. Ο Theo πέφτει θύμα απαγωγής μιας τρομοκρατικής ομάδας η οποία υπερασπίζεται τα δικαιώματα των μεταναστών, που η κυβέρνηση στοιβάζει σε κλουβιά. Υψηλόβαθμο στέλεχος της οργάνωσης αυτής είναι η Julian Taylor (Julianne Moore), πρώην ερωμένη του Theo με την οποία είχαν ένα παιδί. Η Julian θα τον πληρώσει αδρά για να χρησιμοποιήσει τις διασυνδέσεις του με σκοπό να βγάλει διαβατήριο σε μια νεαρή κοπέλα, την Kee (Claire-Hope Ashitey), και να την παραδώσει στα χέρια μιας μυστικής επιστημονικής ομάδας που μελετά τη σωτηρία του ανθρώπινου είδους.

Ο πολύπλευρος Alfonso Cuaron («Y Tu Mama Tambien», «Harry Potter and The Prisoner of Azkaban») σκηνοθετεί αυτή την κινηματογραφική μεταφορά του σκοτεινού φουτουριστικού θρίλερ της P.D. James, γραμμένο το 1993. Τοποθετημένο στο 2027, στο όχι πολύ μακρινό μέλλον, το «Children of Men» παρουσιάζει τη Βρετανία σε καθεστώς σύγκρουσης του κυβερνητικού στρατού και διαφόρων αναρχο-επαναστατικών φατριών, βρώμικη, σκοτεινή και επικίνδυνη, με τεράστιο πρόβλημα μετανάστευσης. Ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύεται επάξια το όραμα της συγγραφέως και στήνει μια περιπετειώδη αλληγορία για την τωρινή πορεία της ανθρωπότητας και την πιθανή εξέλιξή της, ευτυχώς αφήνοντας μια νότα αισιοδοξίας στο τέλος. Χωρίς να δίνεται ξεκάθαρη εξήγηση για το πώς ο κόσμος έφτασε σ’ αυτό το σημείο ή για τα αίτια της στειρότητας των γυναικών (υπονοούνται σε κάποια στιγμή η μόλυνση και τα γενετικά πειράματα), το μέλλον αυτό φαντάζει σα την τιμωρία που θα υποστεί ο άνθρωπος για τον εκφυλισμό του περιβάλλοντος και της ίδιας του της φύσης. Μέσα σ’ όλα αυτά, ο αλκοολικός Theo, πρώην ήρωας και νυν αντιήρωας (αφού έχει από πολλού εγκαταλείψει τις ακτιβιστικές του δραστηριότητες και εργάζεται ως χαμηλόβαθμος υπάλληλος), μπλέκεται στην ιστορία αρχικά για τα χρήματα. Σιγά σιγά, όσο γνωρίζει καλύτερα την Kee και μαθαίνει το μυστικό της, αρχίζει να βλέπει τα πράγματα από μια διαφορετική οπτική και, χωρίς να χάνει τον κυνισμό του, βρίσκει κάτι από τον παλιό του εαυτό. Αδιαφορώντας για τις πολιτικές μικροδιαμάχες των διαφόρων αντικυβερνητικών ομάδων, βρίσκει το θάρρος να παραμείνει πιστός στο στόχο του και να βιώσει το λυτρωτικό κρεσέντο της ιστορίας.

Είναι αλήθεια ότι ο Cuaron δυσκολεύεται λίγο να μεταδώσει ολόκληρο το κοινωνικό, πολιτικό ή ακόμα και θρησκευτικό πλαίσιο, αφήνοντας μερικά ερωτήματα να αιωρούνται ή αποτυγχάνοντας να εμβαθύνει στη φιλοσοφική σκέψη που διέπει την ταινία. Όμως το «Children of Men» είναι κατά βάση μια φουτουριστική περιπέτεια, κι εκεί ο Μεξικάνος δημιουργός έχει μεγάλα κέφια. Μαζί με τον Emmanuel Lubezki, το διευθυντή φωτογραφίας που κέρδισε φέτος στη Βενετία βραβείο γι’ αυτή την ταινία, δημιουργούν έναν κόσμο εντυπωσιακής λεπτομέρειας και τρομακτικής ατμόσφαιρας που λειτουργεί ως έξοχο σκηνικό. Οι σκηνές δράσης συνεπαίρνουν με την αριστοτεχνική σκηνοθεσία και τα περίπλοκα μονοπλάνα. Ειδικά η σκηνή στο Μπάξχιλ, που τοποθετεί το θεατή στην πρώτη γραμμή του πυρός και γνέφει πονηρά στο «Full Metal Jacket» του Kubrick, κόβει την ανάσα με τη ρεαλιστική αισθητική της. Ο Clive Owen ανταποκρίνεται παλικαρίσια στις προσταγές του ρόλου, αποφεύγοντας ψευτο-ηρωικές μανιέρες και κρατώντας το χαρακτήρα του στο έδαφος. Σίγουρα, η σκεπτόμενη περιπέτεια της χρονιάς.

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί στις 21:30 μ.μ. στο Επιμελητήριο Καστοριάς (Μητροπόλεως 60).

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.