Πολλές συζητήσεις προκάλεσε πρόσφατα η απόφαση για χρηματοδότηση από το τρέχον περιφερειακό πρόγραμμα της κατασκευής της «σήραγγας της Κλεισούρας» , η οποία σημειωτέον μόνο της Κλεισούρας δεν θα είναι αφού την παρακάμπτει τελείως.
Κατ’ αρχήν θέλω να τονίσω ότι κάθε έργο που γίνεται είναι θετικό γεγονός, αφού συμβάλλει στην γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής.
Εκτιμώ όμως ότι είναι λάθος να δημιουργείται η εντύπωση ότι με την σήραγγα και την ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση με την περιοχή της Πτολεμαΐδας ο Νομός Καστοριάς θα λύσει το πρόβλημα της υπό-ανάπτυξης και οικονομικής (και όχι μόνο) συρρίκνωσης που βιώνει τα τελευταία χρόνια.
Η νέα Κυβέρνηση της Ν.Δ. , η Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας, οι Δήμοι του Νομού Καστοριάς και οι τοπικοί Βουλευτές πρέπει να αντιληφθούν ότι η αναστροφή της καθοδικής πορείας της περιοχής, που μοιάζει να μην έχει τέλος, προϋποθέτει ένα συνολικό Σχέδιο για την ανάκαμψη, την δημιουργία θέσεων εργασίας, την βελτίωση του εισοδήματος.
Αν συνεχίσει η καθυστέρηση ολοκλήρωσης, η εγκατάλειψη ή ακόμη και η απαξίωση αναπτυξιακών υποδομών που σχεδιάστηκαν ή ξεκίνησαν πριν από χρόνια και αν δεν υπάρξουν νέες πρωτοβουλίες, τότε δεν θα έρθουν «καλύτερες μέρες» για την ακριτική μας περιοχή.
Πιο συγκεκριμένα :
- Το φράγμα του Νεστορίου, του οποίου την χρηματοδότηση εξασφαλίσαμε το 2010 και η κατασκευή του ξεκίνησε το 2011, είναι, ως γνωστόν, μέχρι σήμερα ημιτελές !!
- Το αρδευτικό δίκτυο που θα αξιοποιήσει το φράγμα αυτό έπρεπε να έχει ήδη έτοιμη μελέτη, στα χρόνια που ακολούθησαν, για να μπορεί τώρα να κατασκευαστεί. Πέρασαν όμως 8 χρόνια ως τώρα και μελέτη δεν υπάρχει !!
Αυτό το έργο όμως (φράγμα και δίκτυο) θα αρδεύσει πολλές δεκάδες χιλιάδες στρέμματα και θα αλλάξει ριζικά τον παραγωγικό χάρτη του Νομού.
- Οι παραγωγικές μονάδες της (πρώην) Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, όπως το Εργοστάσιο Επεξεργασίας Γάλακτος, έχουν υποβαθμιστεί ή και εντελώς εγκαταλειφθεί ( όπως π.χ. η Μονάδα Παραγωγής Ζωοτροφών και το ξηραντήριο Καλαμποκιού)
- Το αρδευτικό δίκτυο για αξιοποίηση του φράγματος στο Γέρμα δεν έχει κατασκευασθεί.
- Οι εγκαταστάσεις τυποποίησης φασολιών της AGROKA έχουν εγκαταλειφθεί εν πολλοίς στην τύχη τους.
- Εγκαταστάσεις όπως το Εκθετήριο Δημοπρατήριο έχουν εγκαταλειφθεί και αίθουσές του έχουν πλημμυρίσει!
- Η ίδρυση, το 2010, της Αρχιτεκτονικής Σχολής ακυρώθηκε το 2013 και το πρώτο Τμήμα μετονομάστηκε και μεταφέρθηκε στην Κοζάνη!!
- Η προώθηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το Εθνικό Δίκτυο μέσω Καλαμπάκας εγκαταλείφθηκε, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες σκοπιμότητας, εφικτότητας και έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι για σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας με Καλαμπάκα.
- Το Διεθνές Αεροδρόμιο Καστοριάς δεν αξιοποιείται ως τώρα σύμφωνα με τις δυνατότητες του. Τελευταίως μείναμε πάλι χωρίς πτήσεις από και προς Αθήνα.
- Εγκαταστάσεις και εργαλεία για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής υποβαθμίστηκαν ή αφέθηκαν στην τύχη τους (π.χ. Μουσείο και Γεωπάρκο του Απολιθωμένου Δάσους στο Νόστιμο, τουριστικά πλοιάρια στη λίμνη, μηχάνημα εξυγίανσης της λίμνης, ημιτελές καταφύγιο στο χιονοδρομικό Βιτσίου).
Η μη ολοκλήρωση και μη αξιοποίηση όλων των παραπάνω σε συνδυασμό με την κρίση στον κλάδο της γουνοποιίας, που όλα δείχνουν ότι δεν θα επανέλθει στην προτεραία κατάσταση, αποτυπώνουν ανάγλυφα τους λόγους για τους οποίους οπισθοδρομεί συνεχώς η περιοχή μας.
Θα αντιληφθούν όσοι παίρνουν πλέον τις αποφάσεις γι αυτό τον τόπο το αυτονόητο; Δηλαδή ότι αν δεν ολοκληρωθούν, δεν λειτουργήσουν και δεν αξιοποιηθούν σωστά όλες οι παραπάνω υποδομές και αν δεν υπάρξουν νέα μεγάλα αναπτυξιακά έργα και πρωτοβουλίες, όπως π.χ η ολοκλήρωση της Εθνικής Οδού Ε65 από Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία, που θα μας συνδέει με την Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Αττική και αν δεν υπάρξει ένα προωθημένο πλαίσιο για την προσέλκυση επενδύσεων σ’ όλη την Δυτική Μακεδονία, τότε η ανάπτυξη δεν θα επιστρέψει στην περιοχή.
Η Δυτική Μακεδονία στο σύνολό της θα πληγεί άλλωστε από την λήξη της λιγνιτικής περιόδου που πλησιάζει με ταχύτατα βήματα. Η ‘’σήραγγα της Κλεισούρας’’ από μόνη της δεν θα φέρει την ανάπτυξη.
Χρειάζεται ένα συνολικό σχέδιο ανάπτυξης που θα αφορά τόσο τον πρωτογενή τομέα και την τυποποίηση και μεταποίηση των προϊόντων του, όσο και τον δευτερογενή (μεταποιητικές επιχειρήσεις) αλλά και τον τριτογενή (τουρισμός στις διάφορες μορφές του).
Αν το κατανοούν αυτό οι ‘’διοικούντες’’, ας πουν ποιο είναι το Σχέδιο και ποια τα βήματα υλοποίησης του.
Υ.Γ Παρεμπιπτόντως: θα είχε ίσως κάποιο ενδιαφέρον να πληροφορηθεί η κοινή γνώμη αν και ποιοι τοπικοί παράγοντες την εποχή που εκπονούνταν η μελέτη για την σήραγγα έσπευσαν να αγοράσουν αγροτεμάχια στα σημεία της χάραξης των προσβάσεων που θα απαλλοτριωθούν τώρα με τιμές πολλαπλάσιες της τότε αξίας τους.