Επιστροφή των Λατινικών, της Τράπεζας Θεμάτων, της Διαγωγής σε Γυμνάσια και Λύκεια, αλλά και νέα δεδομένα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, τις μετεγγραφές φοιτητών (βάση ακαδημαϊκού κριτηρίου), την αξιολόγηση σχολείων και των εκπαιδευτικών, τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο και τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, προβλέπει μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή.
Οι αλλαγές που θα ισχύσουν από την επόμενη σχολική χρονιά
Οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν από την επόμενη σχολική χρονιά, προβλέπουν:
- Επαναφορά της της διαγωγής στους τίτλους σπουδών. Επαναφορά των αποβολών 3, 4 και 5ημερών.
- Εισάγονται νέα προγράμματα σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
- Στο Νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά το μάθημα των Αγγλικών μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή.
- Στο Δημοτικό, αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις και εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές.
- Στο Γυμνάσιο, αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη θα απαιτείται ο βαθμός 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στο μέσο όρο μέχρι 4 μαθήματα κάτω από τη βάση. Οι επαναληπτικές εξετάσεις θα διεξάγονται μόνο τον Σεπτέμβριο.
- Στο Λύκειο, επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων από την επόμενη σχολική χρονιά. Αυξάνεται ο μέσος όρος προαγωγής/απόλυσης από 9,5 σε 10. Οι επαναληπτικές εξετάσεις για τη Γ΄ Λυκείου θα γίνονται Ιούνιο, ενώ στις υπόλοιπες τάξεις τον Σεπτέμβριο.
- Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και τη Γ΄ Λυκείου, εκτός από την Α’ Λυκείου που παραμένουν 8. Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε 7 μαθήματα (από 6) και στη Γ’ Λυκείου σε πέντε από τέσσερα που είναι σήμερα. Το επόμενο διάστημα επανέρχονται με υπουργικές αποφάσεις οι συντελεστές βαρύτητας στις πανελλαδικές.
- Μειώνονται σε τρεις από τέσσερις οι ομάδες προσανατολισμού: α) Ανθρωπιστικές Επιστήμες, β) Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας και γ) Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής.
- Στη θεωρητική κατεύθυνση η Κοινωνιολογία αντικαθίσταται από τα Λατινικά (2021-2022 )
- Οι μαθητές της Θεωρητικής πρέπει να κάνουν και Μαθηματικά και οι μαθητές της Θετικής να κάνουν και Ιστορία. Το μάθημα θα εξετάζεται “ενδοσχολικά” και δεν θα είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
- Αλλάζει το καθεστώς των μετεγγραφών. Καθιερώνεται βάση ακαδημαϊκού κριτηρίου και δεν θα εισέρχονται σε τμήματα αιτούντες μετεγγραφών που έχουν γράψει λιγότερα από 2.750 μόρια από τη βάση εισαγωγής του κάθε τμήματος. Θα προβλέπεται και δεύτερος κύκλος μετεγγραφών σε τμήματα του ίδιου πεδίου χωρίς τον παραπάνω περιορισμό. Θεσπίζονται νέα κριτήρια, όπου για παράδειγμα θα εξετάζεται ο μ.ο. των εισοδημάτων τριετίας.
- Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο 2021, αλλά από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και σταδιακά η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
- Για τους αναπληρωτές προβλέπεται διπλή μοριοδότηση στα δυσπρόσιτα και ποινές διετούς/τριετούς αποκλεισμού σε όσους δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία.
- Στα ΑΕΙ αλλάζει το καθεστώς διοίκησης. Μεταξύ άλλων προβλέπεται ενιαίο ψηφοδέλτιο στις πρυτανικές εκλογές και ηλεκτρονική ψηφοφορία. Δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου οι φοιτητές. Προβλέπεται επίσης η ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών, θερινών προγραμμάτων και κοινών προγραμμάτων σπουδών ελληνικών – αλλοδαπών ΑΕΙ.
Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
Από τον Σεπτέμβριο του 2020 προβλέπεται να λειτουργήσουν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία.
Τα λειτουργούντα σήμερα Πειραματικά Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα χαρακτηριστούν Πρότυπα Σχολεία, ενώ τα πέντε Πειραματικά Σχολεία των πανεπιστημίων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Μακεδονίας, Πατρών και Κρήτης (Ρέθυμνο) Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα παραμείνουν ως έχουν, πειραματικά.
Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε σχολείο της Επικράτειας να υποβάλει αίτηση για τον χαρακτηρισμό του ως Πρότυπο ή Πειραματικό.
Μέσος όρος απόλυσης – προαγωγής μαθητών στο Γενικό Λύκειο
Η βαθμολογική κλίμακα, με βάση την οποία υπολογίζονται οι βαθμοί επίδοσης των μαθητών σε όλα τα μαθήματα, κυμαίνεται από μηδέν (0) έως είκοσι (20) και προσδιορίζεται ως εξής:
Υπολογισμός βαθμολογίας
Οι Ομάδες Προσανατολισμού επιτρέπουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένα Επιστημονικά Πεδία σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Κάθε υποψήφιος επιλέγει ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο.
Λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου Επιστημονικού Πεδίου, σύμφωνα με
το άρθρο 4Α. Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται για το αντίστοιχο Επιστημονικό Πεδίο. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη λήξη εκάστου σχολικού έτους και ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του επόμενου σχολικού έτους, ορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Επιστημονικό Πεδίο.”
“Η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι “από κάτω προς τα πάνω”, με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο, π.χ. εισαγωγή νέων θεματικών, εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά, και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση των πανεπιστημίων, όπως π.χ. η προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων και τη συνεργασία με ΑΕΙ του εξωτερικού” αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.
Αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και εκπαιδευτικές διαδικασίες:
Εισάγονται πιλοτικά τα “εργαστήρια δεξιοτήτων” στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού “δεξιότητες του 21ου αιώνα”). Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
- Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
- Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
- Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
- Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
- Εισάγεται η λογική του “κόντρα” μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
- Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
- Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο “Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση”).
- Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).
- Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού.
- Λαμβάνονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων.
Ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση:
- Ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων.
- Εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, πατράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
- Διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών.
Πηγή: thetoc.gr