Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να «τρέχει» με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Ενώ οι πλατφόρμες της Amazon, της JD.com και της Alibaba οδεύουν για ρεκόρ εσόδων πέρα από 300 δισ. και 90 δισ. αντίστοιχα, δεκάδες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν σπάσει το φράγμα του 1 δισ. σε πωλήσεις. Ειδικότερα, είκοσι τρεις επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν διάφορα εξειδικευμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν σπάσει το φράγμα του 1,5 δισ. σε πωλήσεις, ενώ έχουν θέσει ως επόμενό τους στόχο τζίρο των δέκα αλλά και των είκοσι δισεκατομμυρίων.
Διαβάστε επίσης: Πόσο κοστίζει ένα eshop;
Η πρώτη πεντάδα
Το Shopping Club της Vipshop συνεχίζει να αποτελεί το κορυφαίο, βάσει τζίρου, διαδικτυακό κατάστημα του κόσμου με πωλήσεις οι οποίες ανέρχονται για το 2019 στα 13,4 δισ. δολάρια, σπάζοντας ήδη από το 2017 το φράγμα των δέκα δισ. δολαρίων σε πωλήσεις.
Στη δεύτερη θέση παραμένει η Wayfair, το κορυφαίο βάσει τζίρου διαδικτυακό κατάστημα επίπλων, το οποίο την προηγούμενη χρονιά επέδειξε υψηλό ρυθμό ανάπτυξης 35% και πωλήσεις 9,1 δισ. δολάρια, ενώ φέτος, εκτός απροόπτου, η εταιρεία θα σπάσει το φράγμα των δέκα δισ. δολαρίων σε πωλήσεις.
Στην τρίτη θέση ακολουθεί η Zalando, το κορυφαίο βάσει τζίρου διαδικτυακό κατάστημα eFashion του κόσμου με πωλήσεις 6,5 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι την επόμενη χρονιά και αυτή θα ξεπεράσει τον τζίρο της τάξεως των 10 δισ. ευρώ. Η γερμανική εταιρεία κατάφερε μέσα σε δέκα χρόνια μετά από την ίδρυσή της να καταστεί μια από τις αξιόλογες (διαδικτυακές) εμπορικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη.
Στην τέταρτη θέση ακολουθεί η «νοτιο-κορεατική Amazon», η Coupang, με πωλήσεις 5,9 δισ. δολάρια. Ατού της Coupang είναι η φημισμένη υπηρεσία της «Rocket Delivery». Μέσω των 168 αποθηκευτικών κέντρων της, η εταιρεία μπορεί και παραδίδει τις καθημερινές ημέρες αλλά και τα Σαββατοκύριακα, νωρίς το πρωί και χωρίς πρόβλημα, όλες τις παραγγελίες που πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη ημέρα μέχρι και τα μεσάνυχτα, στα 3,4 εκατ. πελάτες της. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Coupang ξεκίνησε αρχικά ως Site κουπονιών, για να μεταλλαχτεί αργότερα σε «Amazon».
Μια θέση παρακάτω βρίσκεται η αμερικανική Chewy, το κορυφαίο, βάσει τζίρου, διαδικτυακό κατάστημα τροφίμων και αξεσουάρ για κατοικίδια ζώα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι περίπου το 70% των πωλήσεών της αφορούν πωλήσεις μέσω της συνδρομητικής υπηρεσίας της Chewy’s Autoship subscription program.
Η υπόλοιπη δεκάδα
Η πλατφόρμα ομαδικών αγορών (Group Buying) της κινεζικής Pinduduo με πωλήσεις ύψους 4,3 δισ. δολαρίων ακολουθεί στην έκτη θέση και την οποία ακολουθεί η γαλλική Veepee (Vente-Privee), του πρωτοπόρου επιχειρηματικού μοντέλου των Live Shopping Clubs (Flash Sales), με πωλήσεις ύψους 3,8 εκατ. ευρώ.
Η ολλανδική Bol.com, η οποία δραστηριοποιείται στις αγορές της Ολλανδίας και του Βελγίου, βρίσκεται στην έβδομη θέση της κατάταξης, ενώ στην όγδοη θέση την ακολουθεί η μεγαλύτερη λιανική εταιρεία online πωλήσεων ενδυμάτων στη Βρετανία, η Asos.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι μια παντελώς άγνωστη στην Ελλάδα εταιρεία, η εισηγμένη κινεζική Globalegrow με πωλήσεις 2,5 δισ. δολάρια, η οποία διαχειρίζεται τα B2C ηλεκτρονικά καταστήματα Gearbest, Zaful, Wzhouhui, καθώς και το Β2Β ηλεκτρονικό κατάστημα Chinabrands συμπληρώνει την πρώτη δεκάδα της λίστας με τα κορυφαία, βάσει τζίρου, ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η υπόλοιπη εικοσάδα
Η κορυφαία πλατφόρμα της Λατινικής Αμερικής, η MercadoLibre, καταλαμβάνει την 11η θέση στη γενική κατάταξη, ενώ η αμερικανική Wish, η εταιρεία του καινοτόμου κινητού επιχειρείν (mobile commerce), βρίσκεται στην 15η θέση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τις επόμενες δύο θέσεις κατέχουν η αγγλική Ocado (16η θέση), το κορυφαίο διαδικτυακό σούπερ μάρκετ και η γερμανική HelloFresh (17η θέση), η κορυφαία συνδρομητική υπηρεσία μαγειρικής και διανομής γευμάτων, ενώ τη 18η θέση κατέχει η εισηγμένη κινεζική Yunji, μια πλατφόρμα κινητού social commerce.
Τέλος, από το πουθενά, στην 21η θέση κατάταξης στη λίστα των κορυφαίων διαδικτυακών καταστημάτων βρίσκεται η κινεζική Shein με πωλήσεις 1,5 δισ. δολαρίων, όπως και η γερμανική Zooplus, ο κορυφαίος αποκλειστικά διαδικτυακός παίκτης λιανικής πώλησης τροφών και αξεσουάρ για κατοικίδια ζώα στην Ευρώπη.
Ως προς τον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων που εκπροσωπούνται στη λίστα των κορυφαίων είκοσι τριών, οι ΗΠΑ κατέχουν τη δεσπόζουσα θέση με εκπροσώπηση έξι εταιρειών. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Κίνα με εκπροσώπηση πέντε εταιρειών, ενώ στη τρίτη θέση έπονται η Γερμανία και η Γαλλία με εκπροσώπηση τριών εταιρειών από κάθε μια χώρα.
Ηλεκτρονικό Εμπόριο – The new Retail normal
Όσο περισσότερο το οργανωμένο (παραδοσιακό) λιανεμπόριο θα καταρρέει (όχι μόνο εξαιτίας του κορωνοϊού) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χρηματοδοτήσει τα βάρη του παρελθόντος τόσο θα αυξάνεται η ταχύτητα πραγματοποίησης εξωπραγματικών τζίρων, αλλά και η αύξηση του βαθμού συγκεντροποίησης και ολιγοπωλιακής διάρθρωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα παραπάνω θα έχουν ως αποτέλεσμα οι καθιερωμένες διαδικτυακές πλατφόρμες και καθιερωμένα ηλεκτρονικά καταστήματα να ισχυροποιήσουν περαιτέρω τη θέση τους μέσω οικονομιών κλίμακας. Ελάχιστα από τα εξειδικευμένα ηλεκτρονικά καταστήματα θα φθάσουν σε επίπεδα της Amazon, αλλά πιθανόν αρκετά θα αγγίξουν επίπεδα της τάξεως των 10 και έως 20 δισ. σε πωλήσεις.
Το βέβαιο είναι ότι η δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα ισχυροποιείται αντί να μειώνεται, με «ορατές» συνέπειες για το παραδοσιακό λιανεμπόριο παγκοσμίως. Μάλιστα, σε λίγο καιρό, σε 3-5 χρόνια, οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου που θα έχουν σπάσει το φράγμα του 1 δισ. σε πωλήσεις, δεν θα μπορέσουν να χωρέσουν σε μια ολόκληρη σελίδα.
Πηγή: epixeiro.gr