“Το Πέρασμα του Αρμενίου” μέσα από την έντονη πλοκή του βιβλίου καλεί τους αναγνώστες σ΄ ένα απαιτητικό ταξίδι εξερεύνησης των επιπτώσεων της Κρίσης. Λίγο πριν την παρουσίαση του βιβλίου στην Καστοριά, ο συγγραφέας Νίκος Τακόλας, μιλώντας στο inkastoria.gr αποκαλύπτει τις αθέατες πλευρές της ιστορίας “φωτίζοντας” το δρόμο για την προσπέλαση του συγγραφικού του κόσμου.
Συνέντευξη στην Χριστίνα Αγγελή
- Πώς γεννήθηκε η ιστορία “Το Πέρασμα του Αρμένιου”;
Το ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΑΡΜΕΝΙΟΥ (ΠτΑ) είναι ένα βιβλίο οργής. Έγραφα μόνον οργισμένος, για να εκτονωθώ, χωρίς υστεροβουλίες αν αρέσει ή όχι το βιβλίο. Δεν είχα ενοχές για τη ζωή μου μέχρι που ενέσκηψε στη χώρα η Κρίση, που έδινε το «πόθεν; δικαίωμα» σε κάποιους, κατά τη γνώμη μου ποταπούς, να με χρίζουν τεμπέλη, άχρηστο, μηδενικό, κλέφτη κλπ. Έψαξα λοιπόν, τις ρίζες αυτής της παγκόσμιας δύναμης, «ΔΝΤ, ΕΕ, Τράπεζες, Αγορές» να ισοπεδώνει τα πάντα, να μας βάζει σε μνημόνια, να μας καταστρέφει οικονομικά και κυρίως ηθικά. Δεν πρόκειται συνεπώς για βιβλίο της Κρίσης ακριβώς, αλλά της διερεύνησης των πηγών των κρίσεων, την ώρα που η παραπάνω αθροισμένη υπερδύναμη διαλύει τον πλανήτη με οικολογική καταστροφή, πολέμους – μετακινήσεις πληθυσμών στα τυφλά, και υπερσυγκέντρωση τεράστιου πλούτου σε λίγους (1% ξέρουμε κατέχει το 50% του πλούτου).
- Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο τίτλο
Το Αρμένιο είναι μικρό χωριό μεταξύ Λάρισας κ Βόλου. Το ρόλο του στο βιβλίο θα τον ..εξηγήσω στην Βιβλιοπαρουσίαση. Αποτελεί ένα από τα μυστικά του έργου.
- Σε τι κόσμο επιθυμείτε να μεταφέρετε τον αναγνώστη μέσα από τις σελίδες του βιβλίου σας;
Το βιβλίο απευθύνεται σε όλους που ενδιαφέρονται για το μέλλον τους και έχουν διάθεση όχι απλά να το υποστούν αλλά να το διαμορφώσουν.
- Το χρονικό της αφήγησης ξεκινά από την εποχή του μεσοπολέμου φτάνοντας στη σημερινή εποχή. Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο χρονολογικό φάσμα;
Ψάχνοντας τις πηγές των Κρίσεων έπρεπε να ανατρέξω στην Ιστορία. Έκοψα αυτό το κομμάτι χρόνου επειδή αγγίζει εμάς, αν και οι λοξές ματιές του έργου φτάνουν ως την αρχαιότητα. Να θυμίσω πως πολλά αρχαιοελληνικά ιερά λειτουργούσαν και ως …Τράπεζες. Όσο για τις σύγχρονες Συμμαχίες (π.χ ΕΕ) ας θυμηθούμε τη σχέση των Αθηναίων με τις αποικίες και τη ..Μίλητο.
- Πόσο απέχει η σημερινή κοινωνία από αυτή που περιγράφετε στο βιβλίο σας;
Η απάντηση δόθηκε επακριβώς από ..ακροατή Βιβλιοπαρουσίασης στην Αλεξανδρούπολη. Στο βιβλίο οι ισχυροί έχουν κλειστεί στην υπερ-πόλη του εξωφύλλου, τη Λάρισα του μέλλοντος. Οι υπόλοιποι άνθρωποι εξαθλιωμένοι δυστυχούν και πεθαίνουν έξω από το αμυντικό τείχος της Λάρισας. Αν αυτό σας θυμίζει την πλούσια (νέο) αποικιοκρατική Δύση, απ΄ τη μια, τους τριτοκοσμικούς εξαθλιωμένους απ’ την άλλη και το τείχος τα κλειστά σύνορα ή ακόμα το χάσμα στις ίδιες τις κοινωνίες μας, τους υπερπλούσιους από δω και τους ανθρώπους που λιμοκτονούν από κει, μαντεύετε σωστά.
- Γιατί επιλέξατε τη Λάρισα ως αφηγηματικό τόπο;
Λάρισα στην αρχαία εποχή, λεγότανε το κάστρο. Σε εποχή παγκοσμιοποίησης κάθε πόλη είναι μια επανάληψη της άλλης. Τα Βαλκάνια για παράδειγμα έχουν πόλεις προτεκτοράτα, όπου ο πλούτος και η ακραία φτώχεια συνυπάρχουν. Εκμεταλλεύτηκα μέσω της αναφοράς και ‘γω την ευκαιρία να τιμήσω, με άλλο τρόπο, τη γενέτειρά μου. Πατρίδα μου ωστόσο είναι τα Γρεβενά και ιδιαίτερα το χωριό Αβδέλλα, ένα βλαχοχώρι της Πίνδου πατρίδα των πρώτων κινηματογραφιστών, αδελφών Μανάκια.
- Ποια είναι η σημειολογία των ηρώων σας;
Οι ήρωες ισοπεδώθηκαν αρχικά απ’ την Κρίση, διέλυσαν τις οικογένειές τους, διέγραψαν τα ονόματά τους και έχασαν τα όνειρά τους. Ο απελπισμένος δεν θέλει να βλέπει όνειρα, επειδή πιστεύει πως ποτέ δεν θα αλλάξει το μελανό πεπρωμένο του. Στη συνέχεια οι πληβείοι αναζητούν τη διέξοδο και τον τρόπο αντίδρασης στους ισχυρούς. Έτσι αρχίζουν να αναζητούν τους ανθρώπινους δρόμους, την ανθρωπιά, την ομάδα, τη φιλία, το χιούμορ, την τέχνη και κυρίως τον έρωτα. Τα έχασαν όλα, βρέθηκαν στο έρεβος μιας δυστοπίας και τώρα στοχεύουν ξανά τα λιμάνια της ουτοπίας. Εκεί επισημαίνουν το τι οδήγησε στην κατάντια τους και ξαναχτίζουν με άλλα όνειρα.
- Στον απόηχο της κεντρικής ιστορίας, σε ποια άλλα ζητήματα επιλέγετε να δώσετε βαρύτητα;
Στα αφανή προβλήματα του πλανήτη. Τον υπερπληθυσμό, την οικολογική καταστροφή (την υπερθέρμανση, τη ρύπανση του πλανήτη για παράδειγμα), την αδυναμία των πολλών να ελέγξουν τους λίγους και την κοινωνική αδιαφορία για το παρόν και το μέλλον.
- Η γραφή μεταμορφώνει τον συγγραφέα κάθε που ολοκληρώνει ένα έργο του;
Ναι, αυτό είναι φυσικό αλλά η αλλαγή-αυτοβελτίωση πρέπει να είναι διαρκής. Κάποιος παλιός Σαλονικιός συγγραφέας, ο Τηλέμαχος Αλαβέρας, έλεγε χαριτολογώντας «τρώγοντας έρχεται η όρεξη, διαβάζοντας και γράφοντας έρχεται η έμπνευση», αυτό το ομορφοπούλι της δημιουργίας.
- Αντιμετωπίσατε δυσκολίες κατά τη συγγραφή του βιβλίου σας;
Ναι, κυρίως τη δική μου συγκινησιακή φόρτιση, που ήταν λειτουργική αλλά και εξοντωτική.
- Η κρίση είναι το κεντρικό θέμα που πραγματεύεται η ιστορία σας; Πώς βιώσατε εσείς σε προσωπικό επίπεδο τις επιπτώσεις της;
Διευκρίνισα εδώ πως δεν πρόκειται στο έργο για τη συγκεκριμένη Κρίση αλλά για την ιστορία των κρίσεων. Προσωπικά έζησα οικονομική ισοπέδωση, όπως όλοι μας, αλλά θεωρώ λαφρύτερα από πολλούς συμπολίτες μας ή άλλους λαούς. Ο Σαλμάν Ρούσντι έλεγε ότι «Το πεπρωμένο σου ορίζεται ακόμα κι απ’ το αν γεννήθηκες στο ανατολικό ή το δυτικό ημισφαίριο της Γης» και ύστερα από τα υπόλοιπα.
- Τι συμβουλή θα δίνατε στους νέους ανθρώπους που παλεύουν εν μέσω κρίσης για τα όνειρά τους;
Να αισιοδοξούν, να μορφώνονται και να παλεύουν συλλογικά. Χρειάζονται νέοι τρόποι. Η πολιτική εξαχρειώθηκε και κατέρρευσε αλλά οι ισχυροί δεν είναι άτρωτοι. Ο Σνόουντεν π.χ τους ρεζίλεψε με τον απλό τρόπο να τους δείξει το φριχτό πρόσωπό τους σε έναν καθρέφτη αλήθειας, που τον έδειξε και σ΄ όλη την οικουμένη. Και ήταν μόνο ένας…..
Το λογοτεχνικό ραντεβού στην Καστοριά
Περίληψη Βιβλίου
Το «Πέρασμα του Αρμένιου» είναι ένα μυθιστόρημα για τη σοβούσα οικονομική κρίση. Δύο άνθρωποι στη Λάρισα, ένας του παρελθόντος και ένας του παρόντος και του μέλλοντος μπλέκουν στο σκληρό παιγνίδι της εποχής τους, να προλάβουν και να αντιστρέψουν την κοινωνική, οικονομική και οικολογική καταστροφή που επέφερε η Κρίση, σαν απόρροια του αιώνιου παιγνιδιού για την κατάκτηση της παγκόσμιας εξουσίας. Ο πρώτος ήρωας, ο Μάξιμος Καλεργάς αγροτικός ηγέτης, ζει στη Λάρισα στο μεσοπόλεμο του 20ου αιώνα και έρχεται αντιμέτωπος με τις «Ρίζες του Κακού», αυτού που ακολούθησε. Ο δεύτερος, ακροβάτης στο επάγγελμα με το όνομα Κάνον (κανόνι) ζει μισό αιώνα αργότερα, όταν ήδη ξέσπασε η κρίση. Οι δύο ήρωες παλεύουν με τον τρόπο ζωής τους, τους συνανθρώπους τους, τις σχέσεις και τους έρωτές τους να αμυνθούν στη μονοδιάστατη λαίλαπα του κέρδους των ισχυρών. Το θέατρο των εξελίξεων είναι ο θεσσαλικός κάμπος και η Λάρισα, που λειτουργεί σαν μια πόλη μοντέλο στο έργο για τα διαδραματιζόμενα παγκοσμίως. Το Αρμένιο είναι ένα μικρό χωριό, στη μέση περίπου της διαδρομής Λάρισας Βόλου. Ο τόπος κρύβει κάποιο υπαρκτό μυστικό, που αποκαλύπτεται στο βιβλίο.
Ποιος είναι ο Νίκος Τακόλας
O Νίκος I. Τακόλας, γεννήθηκε στη Λάρισα και μεγάλωσε στα Γρεβενά. Σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης. Ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές σε τεχνικά πεδία και στη Διεθνή Ενεργειακή Οικονομία. Γράφει για πολλά χρόνια κείμενα επιστημονικά, τεχνικά, οικολογικά και λογοτεχνικά. Εργάστηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό συνδυάζοντας δουλειά και ταξίδια. Zει στη Θεσσαλονίκη. Στο παρελθόν ασχολήθηκε με κινηματογραφική κριτική και πολιτικό δοκίμιο. Συνεργάστηκε με το Λογοτεχνικό Περιοδικό «ΕΝΕΚΕΝ».
Εκδοθέντα Βιβλία: [στη βάση biblionet]
- «Το Κρυμμένο Αριστούργημα του Ζοζέφ Ινεμπράο» (Εκδ. ΕΝΕΚΕΝ, 2011), Διηγήματα
- Το Πέρασμα του Αρμένιου, Μυθιστόρημα, (Εκδόσεις Πηγή, Θεσσαλονίκη 2014)
- Το Κάστρο της Νιφάδας, Διηγήματα (Εκδόσεις ΝΗΣΙΔΕΣ, Θεσσαλονίκη 2016),
Βραβεία Διηγήματος
- Πρώτο Λογοτεχνικό Βραβείο Διηγήματος, του Διαγωνισμού “Ιστορίες στην Πόλη της Λάρισας”, 2014
- Δεύτερο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Βραβείο, 6oς «Δημήτριος Βικέλας», Βέροια 2014
- Έπαινος στο Διαγωνισμό «Το Ιπτάμενο Πλοίο», των Εκδόδεων ByThebook, 2015
- Τρίτο Λογοτεχνικό Βραβείο Διηγήματος, του 5 Διαγωνισμού Λαμίας, 2016
- Πρώτο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Βραβείο, 7oς «Δημήτριος Βικέλας», Βέροια 2016
Συμμετοχή σε 6 Συλλογικές Εκδόσεις
Βιβλιοκριτικές 2 στο Περιοδικό «Βακχικόν» [Υπάρχουν στη βάση biblionet]
Βιβλιοπαρουσιάσεις τρίτων : 18
Που μπορώ να βρώ το βιβλίο;
Τηλ 2311 272803 Εκδόσεις ΠΗΓΗ Το αποστέλλουν
Ή παραγγείλτε το στο Βιβλιοπωλείο ΠΑΙΔΕΙΑ (Πλ Αγ Νικολάου) Βόλος
Ευχ Νίκος Τακόλας
Αν είστε Αθήνα, ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ κ ΙΑΝΟΣ
Βρίσκομαι στο Βόλο..που πωλείται το βιβλίο;
Τηλ 2311 272803 Εκδόσεις ΠΗΓΗ Το αποστέλλουν
Ή παραγγείλτε το στο Βιβλιοπωλείο ΠΑΙΔΕΙΑ (Πλ Αγ Νικολάου) Βόλος
Ευχ Νίκος Τακόλας