Αν και κάνει τεράστια προσπάθεια να μας πείσει για το αντίθετο, με διαφημιστικές καμπάνιες, συλλογές οικολογικής συνείδησης και δωρεές σε φιλανθρωπίες, η βιομηχανία της μόδας παραμένει μία από τις πιο βρώμικες.
Ορίστε τι δεν θέλουν να ξέρετε:
1.Είναι έτσι σχεδιασμένη ώστε να σας κάνει να νιώσετε «εκτός μόδας» μετά από μία εβδομάδα
Κάποτε υπήρχαν δύο σεζόν: Η Ανοιξιάτικη/Καλοκαιρινή και η Φθινοπωρινή/Χειμερινή. Μετά όμως από το 2014 η βιομηχανία της μόδας έχει επινοήσει 52 «μικρό-σεζόν» κάθε χρόνο. Με τις νέες τάσεις να κάνουν την εμφάνισή τους κάθε εβδομάδα, ο στόχος της «γρήγορης μόδας» είναι οι καταναλωτές να αγοράσουν όσο το δυνατόν περισσότερα ρούχα γίνεται και όσο γρηγορότερα γίνεται.
2.Οι «εκπτώσεις» δεν είναι στα αλήθεια εκπτώσεις
Όσο και αν είναι δύσκολο να το πιστέψουμε, τα ρούχα που πωλούνται στις εκπτώσεις και υποτίθεται ότι έχουν «ξεμείνει», στην πραγματικότητα τις περισσότερες φορές δεν ανήκουν καν στις εταιρείες που νομίζουμε και δεν έχουν μπει ποτέ ξανά σε κατάστημα.
Τα μαγαζιά outlet κάνουν συμφωνίες έτσι ώστε να μπορέσουν να βάλουν τις ταμπέλες των σχεδιαστών σε χαμηλής ποιότητας ρούχα που κατασκευάζουν οι ίδιοι στα χαμηλού κόστος εργοστάσιά τους.
3.Υπάρχει μόλυβδος και επικίνδυνα χημικά στα ρούχα που φοράτε
Σύμφωνα με το Κέντρο Περιβαλλοντολογικής Υγείας, γνωστές αλυσίδες ρούχων πωλούν ακόμη τσάντες, ζώνες και παπούτσια που είναι μολυσμένα με μόλυβδο, επάνω από τα επίπεδα που επιτρέπει η νομοθεσία.
Προσθέστε σε αυτό τα υπόλοιπα καρκινογόνα χημικά που υπάρχουν στα ρούχα και έχετε ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ.
4. Τα ρούχα είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να χαλάνε γρήγορα
Οι γνωστές εταιρείες ένδυσης με οικονομικά ρούχα, όπως η Zara και η H&M, ενδιαφέρονται μόνο για ένα πράγμα: το κέρδος. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο εξαρτάται από την επιθυμία των καταναλωτών τους να αγοράζουν νέα ρούχα, η οποία αυξάνεται και από το γεγονός ότι τα ρούχα διαλύονται μετά από ένα πλύσιμο.
Γιατί αυτό είναι κακό; Επειδή όλα αυτά τα ρούχα που πετάμε με την ταχύτητα του φωτός στις χωματερές, είναι κατασκευασμένα από συνθετικές ίνες με βάση το πετρέλαιο, κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για την αποσύνθεσή τους.
5.Οι χάντρες και οι πούλιες είναι σημάδι παιδικής εργασίας
Εκτιμάται ότι το 20 με 60% των εργασιών που γίνονται στα υφάσματα συμβαίνει σε σπίτια από ανεπίσημους εργάτες, σύμφωνα με τη Λούσι Σιγκλ, συγγραφέα τουβιβλίου «To Die For: Is Fashion Wearing Out the World?».
Αν και υπάρχουν μηχανές που ράβουν πούλιες και χάντρες στα ρούχα, είναι πολύ ακριβές και πρέπει να αγοραστούν από το ίδιο το εργοστάσιο. Όπως γράφει η Σιγκλ, είναι απίθανο ένα εργοστάσιο να επενδύσει στον εξοπλισμό, ειδικά εάν τα ρούχα κατασκευάζονται για μία εταιρεία ένδυσης τύπου «fast fashion» όπως είναι η Zara.
Όπως ανακάλυψε μετά από έρευνα η Σιγκλ, εκατομμύρια απελπισμένοι εργάτες στο σπίτι παραμένουν κρυμμένοι στις φτωχότερες περιοχές του κόσμου. Μερικές φορές ακόμη και με τη βοήθεια των παιδιών τους, ράβουν όσο πιο γρήγορα μπορούν τα ρούχα που καταλήγουν στις ντουλάπες μας. Και φυσικά, πληρώνονται με τους χαμηλότερους μισθούς της βιομηχανίας.
Το κείμενο βασίστηκε στο άρθρο 5 Truths the Fast Fashion Industry Doesn’t Want You to Know που δημοσιεύθηκε στη αμερικανική HuffPost