Διάβασα πρόσφατα ένα άρθρο για το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας το οποίο θεωρείται από πολλούς έτσι κι αλλιώς υποδειγματικό εδώ και δεκαετίες. Το σύστημα που βασίζεται στα μαθήματα -μια ώρα ιστορία, μια ώρα γεωγραφία κ.λπ.- είναι ήδη παρελθόν στα Λύκεια της Φινλανδίας και τη θέση του πήρε αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν«διδασκαλία φαινομένων» ή θεμάτων. Για παράδειγμα, ένας μαθητής μπορεί να επιλέξει την κατεύθυνση «τουριστικές υπηρεσίες» και να διδάσκεται μαθηματικά, ξένες γλώσσες και δεξιότητες επικοινωνίας, στοιχεία που θα τον βοηθήσουν να κάνει σωστά τη δουλειά του εξυπηρετώντας πελάτες.
Κάποιος άλλος που θέλει να συνεχίσει με περισσότερο ακαδημαϊκές σπουδές -π.χ. θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης- θα πρέπει να διδαχτεί οικονομικά, ιστορία, ξένες γλώσσες και γεωγραφία. Και οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ. Οι μαθητές εκεί δεν αντιμετωπίζονται σαν ένα «κοπάδι» που οφείλει να στέκεται παθητικά απέναντι από τον δάσκαλο και να ακούει την παράδοση ή να περιμένει πότε θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσει. Αντίθετα, το μάθημα γίνεται σε μια λογική αλληλεπίδρασης, με τους μαθητές να δουλεύουν σε μικρές ομάδες για να λύσουν προβλήματα αλλά και να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές δεξιότητές τους.
Με αφορμή το κείμενο αυτό αυτή την εβδομάδα ρωτάμε τι μάθημα θα θέλατε να διδάσκεται σε ένα σχολείο. Ιδού οι απαντήσεις…
Νικολέτα
-Γεια σου, πώς σε λένε;
-Νικολέτα.
-Πόσο χρονών είσαι;
-17. Πάω πρώτη λυκείου.
-Να σου κάνω μια ερώτηση;
-Ναι.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στο σχολείο;
-Ζωγραφική, αλλά με καθηγητή κανονικό…
-Τι εννοείς κανονικό;
-Να ενδιαφέρεται να μεταδώσει τη γνώση στα παιδιά, έτσι ώστε κι αυτά να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους.
-Εσύ ζωγραφίζεις;
-Όχι.
-Θα ήθελες;
-Ναι!
-Ευχαριστώ πολύ.
-Κι εγώ!
Σπύρος
-Καλησπέρα, να σας κάνω μια ερώτηση;
-Να μου μιλάς στον ενικό.
-Ωραία, πως σε λένε;
-Σπύρο.
-Τι δουλειά κάνεις;
-Καθηγητής.
-Α! Τι διδάσκεις;
-Χημεία…
-Ποτέ δεν έμαθα τον περιοδικό πίνακα.
-Δεν χρειάζεται. Κρύβει μια μαγεία αν μάθεις τη λειτουργία του.
-Ωραία. Η ερώτηση τώρα. Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Είναι μεγάλη συζήτηση. Κινηματογράφο θα σου πω. Κάτι σχετικό με τη θεωρία, τα εργαστήρια, την κατασκευή μια ταινίας.
-Αν υπήρχε, με ποια ταινία θα ήθελες να ξεκινάει;
-«Τα 400 χτυπήματα», του Φρανσουά Τριφό.
-Ευχαριστώ πολύ.
-Κι εγώ!
Νατάσα
-Γεια. πως σε λένε;
-Νατάσα.
-Να σου κάνω μια ερώτηση;
-Ναι.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
-Γιατί;
-Επειδή τα παιδιά μπαίνουν πλέον από νωρίς στο πεδίο με ελάχιστες πληροφορίες.
-Ευχαριστώ.
-Κι εγώ!
Δημήτριος
-Γεια σου. Πως σε λένε;
-Δημήτριο.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Αστρονομία.
-Γιατί;
-Γιατί είναι το μέλλον.
-Εσύ ασχολείσαι με αυτό;
-Ναι, μου αρέσει.
-Πες μου έναν διάσημο αστρονόμο
-Ο Κοπέρνικος, ο Γαλιλαίος…
Ευχαριστώ.
-Κι εγώ!
Λίτσα
-Γεια. πως σε λένε;
-Λίτσα. Θες και επίθετο;
-Όχι, όχι. Να σου κάνω μια ερώτηση;
-Ναι.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Ανθρωπιά και αλληλεγγύη! Νομίζω πως μας έχει τελειώσει…
-Σε τι θα βοηθούσε;
-Στο να κατανοούμε τον πόνο των άλλων, να μοιραζόμαστε όμορφες αλλά και άσχημες στιγμές! Παράλληλα να βοηθούμε εκεί που οι άλλοι το έχουν ανάγκη!
-Εσένα ποιο όταν το αγαπημένο σου μάθημα;
-Αν με ρωτάς από δημοτικό η ζωγραφική και γενικότερα τα καλλιτεχνικά (έμενα Γερμανία πολλά χρόνια και εκεί δεν παραμελούν αυτού του είδους μαθήματα αλλά ενθαρρύνουν τα παιδιά που έχουν ιδιαίτερη κλίση, και εγώ μάλλον την είχα).
-Τέλεια. Ευχαριστώ πολύ!
-That’s it? OK!
Αγλαΐα
-Γεια. πως σε λένε;
-Αγλαΐα.
-Να σου κάνω μια ερώτηση;
-Ναι.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Ιστορία της τέχνης.
-Δεν θα βαριόντουσαν;
-Εννοείται! (γέλια). Ανάλογα πως θα γινόταν το μάθημα.
-Με ποιόν καλλιτέχνη θα τραβούσε το ενδιαφέρον πιστεύεις;
-Χμ… Με κάποιον από το σουρεαλισμό. Νταλί, Ρενέ Μαγκρίτ…
-Ευχαριστώ!
-Α, εντάξει δεν ήταν δύσκολο!
Νένα
-Γεια σου Νένα.
-Γεια σου Μάρκο.
-Να σου κάνω μια ερώτηση;
-Ναι.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-ΣΕΠ (Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός).
-Κάποτε διδασκόταν. Τώρα πια και εγώ δεν έχω ιδέα…
-Αν υπάρχει και αν ο τρόπος είναι ο ίδιος με το παρελθόν θα πρέπει να αλλάξει ριζικά.
-Θα βοηθούσε;
-Φυσικά! Θα έδινε τη σωστή καθοδήγηση στα παιδιά να επιλέξουν ορθότερα μια σχολή να φοιτήσουν.
-Τα όνειρα μπορούν να γίνουν επάγγελμα;
-Στις μέρες που ζούμε και στη χώρα μας, δύσκολα.
-Ευχαριστώ.
Βασίλης
-Γεια. πως σε λένε;
-Βασίλη.
-Τι τάξη πας;
-Πρώτη λυκείου.
-Τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Συμπεριφορά.
-Δηλαδή;
-Πως να συμπεριφέρεται ένας άνθρωπος μέσα στην κοινωνία. Πως να αποκτήσει Αρχές, μια ώριμη σκέψη…
-Θα βοηθούσε στο bullying;
-Ναι ίσως.
-Ευχαριστώ!
-Κι εγώ.
Ρία
-Γεια. πως σε λένε;
-Ρία.
-Ρία, τι θα ήθελες να διδάσκεται στα σχολεία;
-Ψυχολογία.
-Γιατί;
-Για πιο σωστή διαμόρφωση του χαρακτήρα.
-Θα βοηθούσε στο bullying;
-Ναι. Πιστεύω σε μεγάλο ποσοστό.
-Σε ευχαριστώ!
-Παρακαλώ.