Η Ρώμη, η Αιώνια Πόλη, παραμένει γοητευτική και αγέρωχη, αλλά το διάβα των αιώνων και η δυσμενής οικονομική συγκυρία έχουν αφήσει τα σημάδια τους ανεξίτηλα σε αυτήν. Οι δημοτικοί της άρχοντες φέρεται να εμπλέκονται σε σκάνδαλο με τη μαφία και πολλές από τις αυτοδιοικητικές λειτουργίες έχουν παραλύσει. Τα σκουπίδια στοιβάζονται, το βασικό αεροδρόμιο της Ρώμης είναι μερικώς κλειστό και οι απεργίες στο μετρό ταλανίζουν ένα ήδη ανεπαρκές δίκτυο δημόσιων μεταφορών.
Πάντα η ιταλική πρωτεύουσα επαναπαυόταν στις δάφνες του παρελθόντος της (σχεδόν όπως και η Αθήνα). Διαθέτει αξιοθέατα, μνημεία, πλατείες και μουσεία, που είναι από τα σημαντικότερα στον κόσμο, και 2,8 εκατομμύρια πληθυσμό. Αντί, όμως, να χρησιμοποιήσει την ιστορική της αίγλη εποικοδομητικά, περιέπεσε σε παρακμή. Σε έρευνα της Ε.Ε. του 2013 για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στις 28 πρωτεύουσες των κρατών-μελών, η Αθήνα ήταν τελευταία και η Ρώμη προτελευταία.
Φιουμιτσίνο
Για τον Τζιανκάρλο Κρεμονέζι, πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Ρώμης, η πόλη βρίσκεται στα όρια της διάλυσης. «Είναι απαράδεκτο μια μεγάλη πόλη όπως η Ρώμη, η οποία αυτοαποκαλείται ανεπτυγμένη, να έχει περιέλθει σε τέτοια κατάσταση». Το Φιουμιτσίνο, το βασικό αεροδρόμιο της Ρώμης και το μεγαλύτερο της Ιταλίας, επλήγη από την πυρκαγιά της 7ης Μαΐου. Πέρασαν έκτοτε δύο μήνες. Από το συμβάν καταστράφηκε μόνον μέρος ενός από τους τρεις αεροδιαδρόμους.
Ωστόσο, ακυρώνονται καθημερινά οι 4 στις 10 πτήσεις ένεκα διενέξεων μεταξύ των υπευθύνων για τον κίνδυνο που διατρέχουν επιβάτες και εργαζόμενοι από τις ρυπογόνες ουσίες που απελευθερώθηκαν λόγω καύσης διάφορων υλικών. Οι δικαστές είχαν σφραγίσει επί εβδομάδες το συγκεκριμένο τμήμα στο αεροδρόμιο για να ελέγξουν την ποιότητα της ατμόσφαιρας, ενώ παράλληλα διάφοροι δημόσιοι φορείς φιλονικούσαν για το πώς κατηγοριοποιείται ένα αεροδρόμιο στη μέτρηση της ρύπανσης. «Είναι τυπικά ιταλικό ό,τι γίνεται και ειδικά ο ισχυρός ρόλος των δικαστών», τονίζει ο επικεφαλής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας της χώρας, Βίτο Ρίτζιο. «Αντί να καθαριστεί άμεσα ο χώρος μετά την πυρκαγιά, σφραγίστηκε και η ρύπανση συνεχίστηκε».
Στην περίπτωση του Δήμου της Ρώμης τα πράγματα είναι ακόμα πιο σοβαρά. Σημειωτέον πως το δημαρχείο στεγάζεται σε ένα από τα παλάτια που σχεδίασε ο Μιχαήλ Αγγελος. Πέρυσι τον Δεκέμβριο ξέσπασε μείζον σκάνδαλο διαφθοράς, το οποίο οδήγησε σε αρκετές συλλήψεις μεγαλοσχημόνων και σε ευρεία εισαγγελική έρευνα.
Ο Δήμος της Ρώμης είχε βουλιάξει κάτω από το βάρος χρεών 14 δισ. ευρώ και διασώθηκε από τη χρεοκοπία με κρατικά κεφάλαια. Σε μεγάλο βαθμό οι ανεξόφλητες οφειλές σχετίζονται με τη μαφία. Οι εγκληματίες είχαν υπεξαιρέσει εκατομμύρια ευρώ από πάμπολλες συμβάσεις που κάλυπταν την ανάθεση πολλών αυτοδιοικητικών έργων, από την ανακύκλωση έως την κατασκευή εστιών υποδοχής μεταναστών. Το σκάνδαλο χρονολογείται από την εποχή του προηγούμενου δημάρχου Τζιάνι Αλεμάνο, αλλά και η νυν δημοτική αρχή ίσως να μην είναι αμέτοχη.
Ο νυν δήμαρχος και πολιτικός σύμμαχος του πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι, Ιγκνάτζιο Μαρίνο, σε επιστολή του στην εφημερίδα Corriere della Sera παραδέχθηκε ότι μεγάλο μέρος της δημόσιας διοίκησης στη Ρώμη «τελεί σε σήψη». Ο ίδιος επιδιώκει αλλαγές. Στις αρχές Ιουλίου συγκρότησε μεγάλη ομάδα 500 ατόμων από εργαζομένους και εθελοντές να καθαρίσουν χώρους πρασίνου και προσόψεις κτιρίων από τα γκράφιτι. Παράλληλα, στο μετρό σημειώνονται πολλές καθυστερήσεις, εξοργίζοντας τους επιβάτες. Οι οδηγοί επιβραδύνουν τον ρυθμό οδήγησης των συρμών, διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση του δημάρχου να αυξήσει τις ώρες εργασίας τους από 730 τον χρόνο σε 1.200, όπως στο Μιλάνο. Εκατομμύρια τουρίστες θα επισκεφθούν και φέτος τη Ρώμη, αν και οι αριθμοί μειώνονται ελαφρά από χρόνο σε χρόνο λόγω των ανεπαρκών υπηρεσιών. Πάντως, το 2016 ο Πάπας Φραγκίσκος έχει προσκαλέσει τους απανταχού ρωμαιοκαθολικούς πιστούς στη Ρώμη για τον εορτασμό του «Αγίου Ετους της Ευσπλαχνίας». «Αναμένονται 25 εκατομμύρια πιστοί. Δεν αρκούν οι προσευχές του Πάπα, χρειαζόμαστε ένα θαύμα», επισημαίνει, τέλος, ο κ. Κρεμονέζε
kathimerini.gr