Όλοι ξέρουμε ότι είναι επικίνδυνο να οδηγείς υπό την επήρεια αλκόολ -αλλά τι γίνεται όταν είμαστε κουρασμένοι; Πάνω από 60% των Αμερικανών παραδέχεται ότι οδήγησε κουρασμένος τουλάχιστον μία φορά, τη χρονιά που μας πέρασε. Παρόλα αυτά, η έλλειψη ύπνου βλάπτει την κρίση μας όσο και το αλκοόλ- και είναι το ίδιο πιθανό να οδηγήσει σε μια θανατηφόρα σύγκρουση.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι θάνατοι που επήλθαν από οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώθηκαν στο μισό μεταξύ του 1982 και του 2014. Αυτή η μεταστροφή πραγματοποιήθηκε επειδή υπήρξε μια συντονισμένη προσπάθεια από την κυβέρνηση, τους ειδικούς των μη κερδοσκοπικών οργανισμών και των θεμάτων ασφαλείας να αλλάξουν τη νοοτροπία που έχει να κάνει με το κομμάτι της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυτή η εκστρατεία συντέλεσε στο να λάβουν όλοι υπόψη τους πιο σοβαρά το πρόβλημα από ό,τι στο παρελθόν.
Αλλά ενώ πλέον ξέρουμε καλά τους κινδύνους που κρύβει η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η οδήγηση υπό καθεστώς κούρασης αποκτά διαστάσεις κρυφής επιδημίας. Οι έρευνες δείχνουν πως οι κουρασμένοι οδηγοί ευθύνονται για τουλάχιστον 1.2 εκατομμύρια ατυχήματα το χρόνο, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο 8.000 ανθρώπων. Οι αριθμοί αυτοί είναι τρομακτικοί, αλλά καθόλου δε θα πρεπε να μας ξαφνιάζουν αν σκεφτούμε πως μία από τις έρευνες έδειξε ότι το να είσαι ξύπνιος για 17-19 ώρες (μια συνηθισμένη μέρα για πολλούς από εμάς!) προκαλεί μειωμένη ικανότητα οδήγησης ίδια με το να έχεις 0.05% επίπεδο αλκοόλ στο αίμα σου (κάτι λιγότερο από το νόμιμο όριο σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ). Αν μάλιστα μείνεις λίγες ώρες παραπάνω ξύπνιος, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 0.1% – κανονικά μεθυσμένος δηλαδή.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να αλλάξει. Απλώς πρέπει να αντιληφθούμε το γεγονός ότι το να οδηγούμε κουρασμένοι είναι επικίνδυνο. Για το λόγο αυτό η The Huffington Post ενώνει τις δυνάμεις της με την Uber και την Toyota, για να ενημερώσει για το θέμα και να βοηθήσει να σωθούν ζωές. Ξέρουμε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να έχει αποτέλεσμα γιατί έχουμε δει τι μπορεί να κάνει π.χ. o συνεπιβατισμός (ridesharing) στην καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια μέθης. Όταν ξεκίνησε η Uber στο Σιάτλ, οι συλλήψεις για οδήγηση υπό την επήρεια μέθης έπεσαν κατά 10% – και στην Καλιφόρνια τα ατυχήματα που προκαλούνταν από μέθη μειώθηκαν κατά 60 το μήνα ανάμεσα στους οδηγούς κάτω των 30.
Αν είστε εργοδότης, χρησιμοποιήστε το παράδειγμα των εταιρειών που χρησιμοποιούν το Uber for Business για να φτάσουν οι εργαζόμενοί τους με ασφάλεια σπίτι τους μετά από μια μεγάλη μέρα στο γραφείο. Για όλους τους υπόλοιπους -μην αφήνετε τους αγαπημένους σας να πιάνουν το τιμόνι όταν είναι κουρασμένοι. Βγάλτε το κινητό σας και καλέστε τους ένα ταξί.
Είτε έχετε αποκοιμηθεί στο τιμόνι, είτε όχι, οι πιο πολλοί άνθρωποι έχουν βιώσει την εξάντληση κάποια στιγμή στη ζωή τους. Σαν Διευθύνοντες Σύμβουλοι, και οι δύο μας έχουμε περάσει νύχτες αϋπνίας – ακόμα και εβδομάδες ή μήνες. Κι ακόμα το περνάμε. Όμως όπως όλο και περισσότεροι γιατροί, ψυχολόγοι και επιχειρηματίες, έτσι κι εμείς καταλάβαμε πλέον ότι ο ύπνος είναι ένα καίριο κομμάτι της προσωπικής υγείας, ευτυχίας, και επιτυχίας, και σε ό,τι αφορά την οδήγηση, της ασφάλειας.
Τον επόμενο μήνα, η Αριάννα θα μεταφέρει αυτό το μήνυμα σε πανεπιστημιακές κοινότητες στο Ντένβερ, το Λας Βέγκας, το Νάσβιλ, το Σικάγο, την Bay Area (Σαν Φρανσίσκο) και σε όλη τη χώρα. Αν ενδιαφέρεστε για οδηγίες σχετικά με τον ύπνο, καλέστε για μια κούρσα μέσω Uber και μπορεί να έχετε την ευκαιρία να συνταξιδέψετε με την Αριάννα.
Η Toyota έχει αφοσιωθεί στην ασφάλεια όλων πίσω από το τιμόνι και θα παρέχει χιλιάδες δωρεάν μεταφορές σε μαθητές σε μεταμεσονύκτιες ώρες, για να συμβάλει από την πλευρά της σε αυτή την εκστρατεία κατά της οδήγησης όταν είμαστε κουρασμένοι. Και στην Uber, φτιάχνουμε μια τεχνολογία που θα χρησιμοποιεί το GPS και τα δεδομένα επιτάχυνσης από τα κινητά τηλέφωνα με σκοπό την ανίχνευση επικίνδυνων οδικών συμπεριφορών – με σκοπό να απομακρύνουμε τους οδηγούς αυτούς από το δρόμο.
Ελάτε μαζί μας για να βάλουμε στο παρελθόν το φαινόμενο της «κουρασμένης» οδήγησης – τόσο κοινωνικά απαράδεκτο όσο η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης σήμερα. Θα αφήσουμε την τελευταία λέξη στον Dr. Mark Rosekind, Επικεφαλής της Διεύθυνσης για την Ασφάλεια των Εθνικών Οδών: «Το να οδηγείς έχοντας καταναλώσει αλκοόλ ή να στέλνεις sms είναι κάτι που δεν κάνουν όλοι οι οδηγοί. Όμως όλοι κουράζονται, και πολύ συχνά οι οδηγοί βάζουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους και τους άλλους οδηγούς, πιάνοντας το τιμόνι και οδηγώντας χωρίς τον απαραίτητο ύπνο».
Το κείμενο δημοσιεύθηκε στη The Huffington Post και μεταφράστηκε στα ελληνικά.
Περισσότερα στο Twitter: Arianna Huffington: www.twitter.com/ariannahuff