Στο νομοσχέδιο για την παιδεία θα δοκιμαστούν οι σχέσεις της κυβέρνησης με την αξιωματική αντιπολίτευση, για πρώτη φορά μετά την πρόσφατη σύμπλευσή τους με στόχο τη συμφωνία με τους εταίρους για τη διασφάλιση της ευρωπαϊκής πορείας της Ελλάδας. Στο κυβερνητικό στρατόπεδο θεωρείται ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υλοποιεί προεκλογικές κυβερνητικές δεσμεύσεις με το πρόσημο μιας αριστερής πολιτικής, την ίδια στιγμή που η Νέα Δημοκρατία ζητεί συναίνεση, ενώ ένα μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας φέρεται να επιδιώκει… έντιμο συμβιβασμό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», άμεσα -ενδεχομένως και σήμερα- ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς θα καταθέσει προς συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το πολυνομοσχέδιο που έχει ρυθμίσεις και για τις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες και τα ερευνητικά κέντρα. «Προχωράμε κανονικά», ανέφερε χθες στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. Βέβαια, πρόσθεσε με νόημα ότι ούτε επισπεύδονται οι διαδικασίες επί του νομοσχεδίου (υπό την πίεση ομάδων, όπως ομοσπονδίες, η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ, πανεπιστημιακά κομματικά στελέχη) αλλά ούτε και «παγώνουν» (υπό την πίεση όσων αντιδρούν, όπως κόμματα της αντιπολίτευσης και σημαντική μερίδα πανεπιστημιακών και φοιτητών).
Το νομοσχέδιο είναι το πρώτο που θα κατατεθεί στη Βουλή ύστερα από τον θεμελιακό κλονισμό που υπέστη ο ΣΥΡΙΖΑ, λόγω της συμφωνίας για την παραμονή της χώρας στο ευρώ. Αρα, με την κατάθεσή του επιχειρείται να μεταδοθεί το μήνυμα υπέρ της σταθερής πορείας του ΣΥΡΙΖΑ επί των αξόνων των προεκλογικών του δεσμεύσεων. Ενδεικτικό είναι ότι ρυθμίσεις για τον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ ικανοποιούν αιτήματα της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ (ΑΡΕΝ) και του αριστερίστικου ακροατηρίου του (π.χ., επανέρχεται η συμμετοχή εκπροσώπων φοιτητών στη διοίκηση των ΑΕΙ και η φοιτητική συμμετοχή στις πρυτανικές εκλογές).
Από την άλλη, βέβαια, ύστερα από την κεντρική σύγκλιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. με τη Ν.Δ., το Ποτάμι και το ΠΑΣΟΚ για τη συμφωνία επί του ευρώ, η αντιπολίτευση ζητά να υπάρχει αντίστοιχη συναίνεση σε κρίσιμα ζητήματα, όπως ο τομέας της παιδείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος της Ν.Δ. Ευάγγελος Μεϊμαράκης ξεκαθάρισε στη Βουλή ότι τα νομοσχέδια για την παιδεία πρέπει να προωθούνται κατόπιν συνεννόησης με την αξιωματική αντιπολίτευση.
Από την άλλη, άλλωστε, ο ΣΥΡΙΖΑ κινδυνεύει να δεχθεί από την αξιωματική αντιπολίτευση κριτική, ανάλογη με εκείνη που ασκούσε ο ίδιος στην κυβέρνηση το 2011, όταν ψηφίσθηκε ο νόμος 4009 που ισχύει τώρα.
Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ τότε έλεγε ότι ο νόμος 4009 δεν είχε τη συναίνεση της πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας. Σήμερα, το νομοσχέδιο Μπαλτά έχει ήδη συναντήσει οξύτατες αντιδράσεις από την ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, τη Σύνοδο Πρυτάνεων και εκείνη των Προέδρων ΤΕΙ, αλλά και από μερίδα πανεπιστημιακών, όπως η πρωτοβουλία «Παιδεία 2015», που αποτελείται από εκπαιδευτικούς λειτουργούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Παράλληλα, αντιδρά μεγάλη μερίδα των φοιτητών (να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την «ουδέτερη» Πανσπουδαστική, στις τελευταίες φοιτητές εκλογές η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ήταν πρώτη με 37,78% και η ΑΡΕΝ πέμπτη με 7,42%).
Βέβαια, ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι το επιτελείο του θα επεξεργαστεί τα 6.050 σχόλια που έγιναν στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου κατά τη δημόσια διαβούλευση. Την ίδια στιγμή ακούγονται προτάσεις για συμβιβασμό. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι στο τραπέζι των πολιτικών διαβουλεύσεων θα προταθεί μια «συμφωνία» για κατάργηση των Συμβουλίων που θεσμοθετήθηκαν με τον νόμο 4009 του 2011, με αντάλλαγμα την απόσυρση διατάξεων που σχετίζονται με τη συμμετοχή των φοιτητών στη διοίκηση των ΑΕΙ και τον νέο τρόπο επιλογής πρυτάνεων. Ενδεικτικά τονίζεται ότι με το νομοσχέδιο ενισχύεται υπέρμετρα η βαρύτητα της ψήφου των διοικητικών υπαλλήλων εις βάρος των πανεπιστημιακών.
kathimerini.gr