Μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι πελάτες – Πόσα χάνουν οι οδηγοί σε κάθε γέμισμα – Έντονη αντίδραση των πρατηριούχων που ζητούν να σταλούν τα στοιχεία της έρευνας στον Εισαγγελέα
Μέχρι και 9,5% στην ποσότητα των καυσίμων που βάζουν οι καταναλωτές στα αυτοκίνητά τους κλέβουν ορισμένα βενιζινάδικα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Πολυτεχνείο σε 150 πρατήρια της Αττικής και η οποία παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι πελάτες.
Για παράδειγμα, ένας οδηγός που πλήρωσε 50 ευρώ για να βάλει στο αυτοκίνητό του 34,65 λίτρα (με μια μέση τιμή 1,443 ευρώ/λίτρο), εάν βρέθηκε σε βενζινάδικο με προβληματική αντλία, στο σενάριο απόκλισης του 9,5%, το ντεπόζιτό του γέμισε μόλις με 31,36 λίτρα. «Εκλάπη» δηλαδή ποσό ύψους 4,75 ευρώ.
Η έρευνα έγινε σε 150 πρατήρια στην Αττική με τη χρήση μυστικού αυτοκινήτου, ειδικά διασκευασμένου ώστε να μετράται εκ των υστέρων η πραγματική, ποσότητα που παρελήφθη στο ρεζερβουάρ. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, υπενθυμίζεται , είναι ανεκτές οι αποκλίσεις μέχρι 0,5 %. Οι παραβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν εντοπίζονται στα πρατήρια με χαμηλές τιμές ενώ τα δυο μεγαλύτερα ποσοστά αποκλίσεων εντοπίστηκαν σε πρατήρια της ίδιας εταιρίας.
Όπως τονίστηκε στην εκδήλωση όλες οι αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων τα όποια έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης αλλά δεν είναι λειτουργικά παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, καθώς εκκρεμεί η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης ενώ το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων με κόστος 90 εκατ. ευρώ, δεν γίνεται επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά των συστημάτων. Επιπλέον:
-Το σύστημα δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες αν και έχει εγκατασταθεί από το Μάιο του 2016.
-Εκκρεμούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη.
-Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.
-Συνολικά σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη οι απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτιμώνται σε 250-300 εκατ. Ευρώ το χρόνο.
Ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε να επανεξεταστεί η φορολογία στα καύσιμα υποστηρίζοντας ότι οποιαδήποτε νέα αύξηση φόρων, όπως αυτές που έχουν εξαγγελθεί, δεν θα φέρουν αποτέλεσμα λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και της επιδείνωσης της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων. Επίσης, εντατικοποίηση των ελέγχων και συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα συστήματα εισροών – εκροών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου η κατανάλωση καυσίμων από το 2009 βρίσκεται σε ελευθέρωση πτώση και ξεπερνά σωρευτικά το 40% ενώ πτώση προβλέπεται και για εφέτος.
Έντονη αντίδραση των πρατηριούχων
«Επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα και τη σκοπιμότητα της έρευνας» του ΕΜΠ σε 150 πρατήρια της Αττικής διατηρεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων που με ανακοίνωσή της παίρνει θέση στο θέμα της δημοσιοποίησης των στοιχείων που προέκυψαν μετά την πραγματοποίηση έρευνας σε βενζινάδικα της Αθήνας.
Με ανακοίνωση της η ΠΟΠΕΚ καλεί το Εργαστήριο καυσίμων του ΕΜΠ και τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήματα και κυρίως να διαβιβάσουν στον Εισαγγελέα τα αποτελέσματα της έρευνας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Χθες δόθηκε στη δημοσιότητα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), έρευνα που διενήργησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, από την οποία διαπιστώθηκε ότι μία στις έξι αντλίες παραδίδουν λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι καταναλωτές, με τις αποκλίσεις να φθάνουν έως και σε 9,5%, σύμφωνα με την έρευνα του Πολυτεχνείου.
Κατά καιρούς έρχονται στο φως της δημοσιότητας ανάλογες έρευνες από τις οποίες διαπιστώνονται φαινόμενα δυσλειτουργίας και έντονης παραβατικότητας στην Αγορά Πετρελαιοειδών, σε βάρος των καταναλωτών, των υγιών επιχειρήσεων διάθεσης και εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και του δημοσίου συμφέροντος με την απώλεια δημοσίων εσόδων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Με αφορμή τις διαπιστώσεις από την πρόσφατη έρευνα του Πολυτεχνείου, παρακαλούμε το ΣΕΕΠΕ, την κυβέρνηση και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες που ευθύνονται έμμεσα ή άμεσα με την εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς Πετρελαιοειδών να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα.
Ποιο χρονικό διάστημα διεξήχθη η έρευνα του Ε.Μ.Π ;
Η έρευνα έγινε με πρωτοβουλία του Ε.Μ.Π, η έγινε κατά παραγγελία με ανάληψη των εξόδων από τον ΣΕΕΠΕ;
Με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η γεωγραφική περιοχή και τα πρατήρια;
Τα στοιχεία της έρευνας, μέρος των οποίων έδωσε στην δημοσιότητα ο ΣΕΕΠΕ, να δοθούν αναλυτικά στη δημοσιότητα, στις αρμόδιες προς τούτο ελεγκτικές αρχές.
Τα αναλυτικά ευρήματα της διεξαχθείσας έρευνας διαβιβάσθηκαν στην Εισαγγελία Αθηνών για τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών όπου υπάρχουν;
Στα υποτιθέμενα πρατήρια που διαπιστώθηκε από την έρευνα, ότι έκλεβαν τους καταναλωτές, τα οποία φέρουν το εμπορικό σήμα κάποιας εκ των Εταιρειών Εμπορίας που ανήκουν στον ΣΕΕΠΕ, να μας γνωρίσουν αν καταγγέλθηκε η σύμβαση εμπορικής συνεργασίας και αν διακόπηκε ο εφοδιασμός τους με καύσιμα
Οι εκτιμήσεις πρ. Πρωθυπουργού και άλλων κατά καιρούς Κυβερνητικών παραγόντων προσδιορίζουν την απώλεια την δημοσίων εσόδων σε 1 δισ. ετησίως, οι εκτιμήσεις του ΣΕΕΠΕ βάση ποίων δεδομένων περιορίζονται στα 250-300 εκατ. ευρώ;
Η Γ.Γ.Π.Σ που είναι αποδέκτης όλων των στοιχείων του εγκατεστημένου μόνον στα πρατήρια, συστήματος εισροών-εκροών, έχει σχετικά στοιχεία παραβατικότητας σε ανάλογο ποσοστό με την διεξαχθείσα έρευνα, και πώς τα αντιμετωπίζει;
Μέχρι να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα και κυρίως αν τα ευρήματα της διεξαχθείσας έρευνας με την εμπλοκή του μεγαλύτερου εκπαιδευτικού ιδρύματος όπως του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, έχουν διαβιβασθεί στον Εισαγγελέα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ) διατηρεί επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα και την σκοπιμότητα της έρευνας».
Πηγή:protothema.gr