Κοφτερό μαχαίρι στις επικουρικές και μικρότερες μειώσεις στις κύριες συντάξεις ακόμα και αν είναι υψηλότερες από 1000 ευρώ προβλέπει το τελικό σχέδιο για το νέο ασφαλιστικό που συζητείται σήμερα το πρωί στη συνεδρίαση του κυβερνητικού συμβουλίου κοινωνικής πολιτικής υπό τον κ. Δραγασάκη ενώ οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Το χρονοδιάγραμμα είναι ασφυκτικό καθώς το ασφαλιστικό που αποτελεί κομβικό σημείο του δεύτερου πακέτου προαπαιτούμενων πρέπει να προωθηθεί στη βουλή έως τις 20 Δεκεμβρίου . Όσο καθυστερεί η οριστικοποίηση των μέτρων τόσο θα μετατίθεται η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και η έναρξη της συζήτησης για το δημόσιο χρέος.
Τα μοντέλα επανυπολογισμού που επεξεργάζεται το Υπουργείο Εργασίας με βάση έναν ενιαίο συντελεστή αναπλήρωσης (έτη ασφάλισης , ηλικία αποχώρησης και μισθός) έως τώρα δείχνουν τα εξής αποτελέσματα:
-Το ποσοστό αναπλήρωσης για το άθροισμα κύριας και επικουρικής ξεκινά από χαμηλά 55% και φθάνει έως το 70% ή και παραπάνω αν η επικουρική σύνταξη είναι υψηλή.
-Με σοβαρές μειώσεις κινδυνεύουν οι επικουρικές συντάξεις σε ΔΕΚΟ, τράπεζες και άλλα ελλειμματικά ταμεία.
– Περικοπή θα υποστούν οι συνταξιούχοι του πρώην ΤΕΒΕ που λαμβάνουν σήμερα έξτρα μπόνους ύψους 220 ευρώ καθώς το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων τους φτάνει το
140%.
– Από τον επαναυπολογισμό προκύπτουν ακόμα και μικρές αυξήσεις στις κύριες συντάξεις γιατρών, δικηγόρων και μηχανικών .
Ο υπουργός εργασίας κ. Κατρούγκαλος , ανέφερε χθες στο υπόμνημά του προς την πολιτική γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ ότι το υπό κατάργηση ΕΚΑΣ θα μετατραπεί σε επίδομα αλληλεγγύης υπερηλίκων ο οποίο δε θα ενισχύει μόνο τους συνταξιούχους αλλά και τους ανασφάλιστους υπερήλικες που δεν παίρνουν σύνταξη . Το ποσό του επιδόματος δεν έχει ακόμα αποφασιστεί (σίγουρα θα είναι μικρότερο από το ΕΚΑΣ) καθώς θα εξοικονομηθεί από την σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ έως το 2019 αρχής γενομένης από το Μάρτιο του 2016.
Ο κ. Κατρούγκαλος στο υπόμνημα για το ασφαλιστικό , το οποίο προφανώς έχει δοθεί καταρχήν στους δανειστές, περιγράφει τα αλλεπάλληλα πλήγματα που δέχθηκαν τα ασφαλιστικά ταμεία εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το έλλειμμα του συστήματος έφτασε στο 4% του ΑΕΠ , 12 δις χάθηκαν με το PSI ενώ εξαερώθηκε το 30% των εισφορών εξαιτίας της ανεργίας και της αύξησης των ελαστικών μορφών απασχόλησης . Επίσης κατά 21, 8% μειώθηκαν οι μισθοί , οι ληξιπρόθεσμες οφειλές υπερβαίνουν τα 13 δις ενώ σε 330.000 ανέρχονται τα εκκρεμή αιτήματα για καταβολή συντάξεων .
Ο υπουργός εργασίας προκρίνει την περικοπή των συντάξεων προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της εξοικονόμησης 1,8 δισ ευρώ τη διετία 2015-2016 μέσω του επανυπολογισμού τους με βάση ενιαίο συντελεστή αντί των οριζόντιων μειώσεων. Δεσμεύεται ωστόσο ότι θα διασφαλιστούν οι χαμηλές συντάξεις με διατήρηση της προσωπικής διαφοράς. Δηλαδή ακόμα κι αν ο επανυπολογισμός με βάση χαμηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης δείξει μικρότερα ποσά , οι συντάξεις δε θα μειωθούν. Αυτή η διασφάλιση διευκρινίζεται ότι δε θα ισχύσει για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες , η σφαγή του ύψους των πρόωρων μέσω των πέναλτι είναι ήδη «αιματηρή» και δε συζητείται περαιτέρω μείωση μέσω του επανυπολογισμού.
Επιδίωξη της κυβέρνησης, όπως αναφέρεται , είναι η εξοικονόμηση πόρων να μην προέλθει μόνο από τη μείωση των συντάξεων αλλά και από την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Οι δανειστές που επιμένουν στη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων για την βασική σύνταξη, έχουν εκφραστεί αρνητικά ως προς την αύξηση των εισφορών, χωρίς να έχουν πει ακόμα την τελευταία λέξη.
Για τις επικουρικές συντάξεις παραμένουν ανοιχτά και τα δύο ενδεχόμενα α) να ενσωματωθούν στις κύριες β) να παραμείνει αυτόνομο το ενιαίο επικουρικό ταμείο στο οποίο θα ενταχθούν όλα τα επικουρικά.
Το σχέδιο του νέου ασφαλιστικού θα έχει άξονα την εθνική σύνταξη, ίση με το 60% του μέσου εισοδήματος (ετήσιο επίπεδο φτώχειας) η οποία θα συνδέεται με ρήτρα ανάπτυξης , θα χρηματοδοτείται από τη φορολογία και θα καταβάλλεται σε εκείνους που συμπληρώνουν το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης και έχουν τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης.
Στο τελικό σχέδιο ακολουθείται το ισχύον αναδιανεμητικό σύστημα (απορρίφθηκε η νοητή κεφαλαιοποίηση) και η αναλογική σύνταξη που θα προστεθεί στη βασική θα υπολογίζεται με βάση ενιαίους κανόνες για όλους και ενιαίο συντελεστή αναπλήρωσης επί του μισθού η του εισοδήματος . Με βάση το εισόδημα (εισφορές) θα υπολογίζεται στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυταπασχολούμενους (γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους).
Θα συσταθεί ένα υπερ-ταμείο κύριας σύνταξης με επιμέρους υποδιοικήσεις για τη σύνταξη μισθωτών ,αυταπασχολούμενων, επιστημόνων και αγροτών. ΟΓΑ και ΝΑΤ θα παραμείνουν αυτοτελή νομικά πρόσωπα που θα ασκούν άλλες δράσεις (εκτός της παροχής συντάξεων) όπως καταβολή επιδομάτων, προγράμματα αγροτικής εστίας κλπ.
Επιπλέον, θα ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό της αδήλωτης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής με την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, την είσπραξη των εισφορών στην πηγή αλλά και τη σύσταση εταιριών για την αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας.
Οι κοινωνικοί φορείς έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους καθώς τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα δε θα αφήσουν επαρκές χρονικό διάστημα για να γίνει η εθνική διαβούλευση για την οποία έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.