Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, «εζυγήθη, εμετρήθη» και καθώς φαίνεται ο προσανατολισμός είναι να γίνει πιο… φιλικός προς τον παραβάτη, με μείωση σειράς προστίμων αλλά και «ρεαλιστικότερη» προοπτική είσπραξής τους. Ο νέος –όσον αφορά την «πολιτική» προστίμων– ΚΟΚ κυοφορείται με τροποποιήσεις εναρμονισμένες στις νέες οικονομικές συνθήκες και με δεδομένη την αδυναμία των οδηγών να καταβάλουν το αντίτιμο της παρανομίας τους.
Παρά το ότι οι αυστηρότατες διατάξεις, με πρόστιμα 700 ευρώ για σωρεία παραβάσεων, διέπονταν από τη φιλοσοφία παραδειγματισμού των οδηγών που θα «έτρεμαν» στην πιθανότητα να τους δοθεί κλήση, τα αποτελέσματα ήταν αισθητά κατώτερα του αναμενομένου.
Ο κύριος λόγος; Η αδυναμία λόγω έλλειψης ικανού αριθμητικά προσωπικού της Τροχαίας να διεξαγάγει συστηματικούς ελέγχους, αλλά και η «χαρτογράφηση» από τους οδηγούς των σημείων SOS σε όλο το οδικό δίκτυο και οι ώρες που τα συνεργεία της Τροχαίας δραστηριοποιούνται. Οπως δηλώνεται στην «Κ» αρμοδίως, σήμερα ο αριθμός των απλήρωτων κλήσεων έχει σπάσει κάθε ρεκόρ, «ένα βουνό φτιάχνεις αν τις μαζέψεις».
Υπό αυτό το πρίσμα αλλά και ενώπιον του ισχυρού ενδεχομένου προκήρυξης εκλογών, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη μείωση του ύψους αρκετών προστίμων του ΚΟΚ, ρίχνοντας στην προεκλογική ατζέντα ένα κατεξοχήν «φιλολαϊκό» μέτρο.
Η διαδικασία αναπροσαρμογής των προστίμων δεν συζητείται για πρώτη φορά, ωστόσο τη νυν πρωτοβουλία ανέλαβε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Πανούσης, ο οποίος έχει ζητήσει σχετική εισήγηση από τον προϊστάμενο του αρμόδιου κλάδου του αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.
Την ίδια στιγμή, στη μείωση των προστίμων συναινεί και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, ο οποίος σε εκδήλωση για την οδική ασφάλεια «αποκάλυψε» εμμέσως ότι ο προσανατολισμός του υπουργείου Υποδομών είναι ο εξορθολογισμός του ύψους των προστίμων.
Πού έγκειται το στοίχημα; Οτι αν ο οδηγός πληρώσει για μία παράβαση –έστω και μικρότερο ποσό– την επόμενη φορά θα είναι πιο προσεκτικός.
Παρά το γεγονός ότι όποιες σκέψεις είχαν γίνει στο επιτελείο του υπουργείου Υποδομών κατέτειναν στο ότι οι μειώσεις δεν θα αφορούν παραβάσεις που μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή –όπως είναι για παράδειγμα η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη– μπορεί κι αυτό να τροποποιηθεί «ελαφρώς».
Ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω μερικά από τα πιο τσουχτερά πρόστιμα, που βρίσκονται στην «υπό αναθεώρηση» λίστα:
1. Παραβίαση STOP: 700 ευρώ.
2. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: 700 ευρώ.
3. Αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες): 700 ευρώ.
4. Αντικανονικό προσπέρασμα: 700 ευρώ.
5. Επικίνδυνοι ελιγμοί: 700 ευρώ.
6. Απόρριψη αντικειμένων που παρακωλύουν την κυκλοφορία ή καθιστούν ολισθηρό το οδόστρωμα (διαρροή ή πτώση φορτίου): 400 ευρώ.
7. Μη χρήση ζωνών ασφαλείας από οδηγό, επιβάτη, παιδιά κάτω των 12 ετών: 300 ευρώ.
Ωστόσο, στις έως τώρα σκέψεις, προκρίνεται στις παρακάτω παραβάσεις να μην «ελαφρύνουν» τα πρόστιμα, παρά μόνο εάν αποφασιστεί (δεν θεωρείται ιδιαίτερα πιθανό) οριζόντια μείωση των προστίμων. Ενδεικτικά:
• Κίνηση σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα άνω των 150 χλμ./ώρα: 350 ευρώ.
• Υπέρβαση ορίου ταχύτητας σε άλλους δρόμους με ταχύτητα άνω των 120 χλμ./ώρα: 350 ευρώ.
• Οπισθοπορεία σε σήραγγα ή σε αυτοκινητόδρομο: 700 ευρώ.
• Μη τήρηση υποχρεώσεων παραχώρησης προτεραιότητας σε οδικούς κόμβους: 350 ευρώ.
• Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: 200-2.000 ευρώ.
• Εξοπλισμός εντοπισμού ή παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας: 2.000 ευρώ.
kathimerini.gr