Μονόδρομος ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών, αναζητείται δικαιοσύνη για τους αναπληρωτές
Πριν από μερικές εβδομάδες το «Ποντίκι» είχε αναφερθεί σε ένα από τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, το δημογραφικό των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, αλλά και εκπαιδευτικών, οι δάσκαλοι και καθηγητές στα σχολεία, εκτός από «γερασμένοι», είναι και λίγοι, καθώς κάτι τα μνημόνια και το πλήρες «πάγωμα» στις προσλήψεις, κάτι οι αλλαγές στο ασφαλιστικό, κάτι η φυσική γήρανση, δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν αποχωρήσει δημιουργώντας ασφυκτική κατάσταση στα σχολεία.
Το υπουργείο Παιδείας προσπαθούσε έως τώρα να λύσει το πρόβλημα με την… παραδοσιακή λύση των αναπληρωτών, ωστόσο κανένας δεν ήταν ικανοποιημένος:
Το υπουργείο διότι οι πιστώσεις ήταν πάντα οριακές για την κάλυψη των πραγματικών κενών σε προσωπικό στα σχολεία.
Οι εκπαιδευτικοί διότι θεωρούν ότι οι αναπληρωτές είναι απλώς ένα «μπάλωμα» προκειμένου να καλυφθεί η απουσία μόνιμων διορισμών στα σχολεία.
Οι μαθητές διότι διαπίστωναν συχνές αλλαγές στους δασκάλους και τους καθηγητές τους.
Εξαγγελία διορισμών
Η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που έγινε αναφορά σε μαζικούς διορισμούς στην εκπαίδευση έγινε επί υπουργίας Νίκου Φίλη, ο οποίος είχε μιλήσει για ανάγκη 20.000 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, ενώ στη συνέχεια και ο νυν υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου είχε επιβεβαιώσει ότι και οι θεσμοί έχουν παραδεχθεί αυτήν την ανάγκη. Μάλιστα πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφεραν ότι «οι προσλήψεις αυτές έχουν τη συναίνεση των θεσμών, αφού είναι εντός της συμφωνίας προσλήψεις / αποχωρήσεις και επιπλέον έχουν εξοικονομηθεί πόροι από άλλες πηγές».
Ο ίδιος ο Γαβρόγλου είχε σημειώσει σε συνέντευξή του ότι, με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, εντός τριετίας «θα αντιμετωπιστούν όλες οι ανελαστικές ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, λειτουργικές απαιτήσεις και υλικές υποδομές» στον χώρο της εκπαίδευσης.
Μάλιστα ο υπουργός Παιδείας είχε δηλώσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «οι διορισμοί δηλώνουν την αρχή του τέλους ενός απαράδεκτου καθεστώτος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που ολοένα και περισσότερο βασίζεται σε αναπληρωτές καθηγητές, των οποίων την προσφορά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε με τον πιο γενναιόδωρο τρόπο».
Πρόβλημα ο τρόπος
Ωστόσο, πίσω από τις αισιόδοξες εξαγγελίες κρύβεται μια πολυπαραγοντική συνάρτηση με εξαιρετικά πολύπλοκους συντελεστές: ο τρόπος πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Για να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη, έως το 1997 οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονταν με το σύστημα της επετηρίδας: εγγράφονταν εκεί και… περίμεναν τη σειρά τους. Ωστόσο, την 1η Αυγούστου 1997 ο τότε υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης ανακοίνωνε το τέλος της επετηρίδας και την πρόσληψη των εκπαιδευτικών μέσω γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.
Ο πρώτος διαγωνισμός – επεισοδιακός, με συγκρούσεις διαδηλωτών και αστυνομίας έξω από τα εξεταστικά κέντρα – διεξήχθη το 1998 και πραγματοποιούνταν ανά δύο χρόνια, διάστημα στο οποίο οι επιτυχόντες προσλαμβάνονταν στην εκπαίδευση. Ύστερα ήλθε η κρίση: ο τελευταίος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ είχε προκηρυχθεί στα τέλη του 2008 και από τότε – λόγω δημοσιονομικής προσαρμογής και πλήρους «παγώματος» των διορισμών στο Δημόσιο – οι μόνοι εκπαιδευτικοί που προσλαμβάνονταν ήταν οι αναπληρωτές και οι ωρομίσθιοι, κι αυτοί με το σταγονόμετρο.
Διαγωνισμός μεν, αλλά…
Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση είχε ξεκάθαρα απορρίψει τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ως μέσο πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, ο νόμος συνεχίζει να ισχύει, ενώ ο Γαβρόγλου έχει διευκρινίσει ότι ακόμα η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει στο σύστημα με το οποίο θα γίνουν οι διορισμοί, εξηγώντας ότι αυτό θα γίνει ύστερα από διάλογο με τις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών, αφού θα έχει προηγηθεί διυπουργική σύσκεψη για τον τριετή προγραμματισμό των προσλήψεων αυτών, που θα αφορούν τα έτη 2018-2020.
Ειδικότερα για την τρέχουσα χρονιά το υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι ίσως καταφέρει να κάνει κάποιες προσλήψεις, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός τους θα είναι πολύ περιορισμένος. Παράλληλα, δεδομένου ότι κοντεύουν δέκα χρόνια στη διάρκεια των οποίων τα κενά στα σχολεία αντιμετωπίζονταν μέσω των αναπληρωτών, το υπουργείο αναζητά τρόπους να τους μονιμοποιήσει, πάντα, όμως, μέσω ΑΣΕΠ, με τα σενάρια να μιλούν για επιπλέον μοριοδότησή τους λόγω προϋπηρεσίας.
Πάντως οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των αναπληρωτών ξεκαθαρίζουν ότι αντιτίθενται στον διαγωνισμό. Οι αναπληρωτές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕΑΔ) σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι «πάγια θέση, αφού τα μέλη της είναι ωρομίσθιοι και αναπληρωτές που έχουν υπηρετήσει σε όλη την ελληνική επικράτεια, είναι η προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών σε δημόσια σχολεία ως βασική προϋπόθεση κατοχύρωσης εργασιακών και επαγγελματικών δικαιωμάτων. Η προϋπηρεσία αυτή, είτε αποκτήθηκε μετά από επιτυχία ΑΣΕΠ είτε όχι, αποτελεί μορφωτικό και παιδαγωγικό κεφάλαιο».
Και σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι… εναπομείναντες επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008, οι οποίοι είτε έχουν δικαιωθεί δικαστικά είτε περιμένουν την έκδοση σχετικής απόφασης για να κατοχυρώσουν δικαίωμα διορισμού.
Πάντως, οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί ζητούν από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε εμπροσθοβαρές πρόγραμμα διορισμών, ήτοι, από τους 20.000 για τους οποίους έχει κάνει λόγο το υπουργείο, τουλάχιστον οι 13.000 να γίνουν ακόμα και φέτος. Καλά ξεμπερδέματα…
Πηγή: topontiki.gr