Τις στρεβλώσεις στο σύστημα επιδότησης άγονων αεροπορικών γραμμών που κοστίζουν στα κρατικά ταμεία 45 εκατ. ευρώ παρουσίασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης προαναγγέλλοντας σαρωτικές αλλαγές με κατάργηση όλων «των ρουσφετιών» – όπως τα χαρακτήρισε ο υπουργός.
Ο κ. Σπίρτζης απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του κ. Δημήτρη Σταμάτη (ΝΔ) παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι γραμμές εσωτερικού επιδοτούνται με ποσά διπλάσια ή τριπλάσια από τις τιμές που κοστίζουν ταξίδια προς γνωστούς ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Είπε για παράδειγμα ότι τι εισιτήριο προς Λονδίνο κοστίζει σήμερα από 158 ευρώ έως 213 ευρώ την ώρα που η πτήση Άκτιο – Σητεία επιδοτείται με 547 ευρώ την θέση, Θεσσαλονίκη – Σκύρος με 459 ευρώ, Αλεξανδρούπολη – Σητεία με 465 ευρώ κ.α.
«Είναι το Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα, Αθήνα – Ζάκυνθος άγονες γραμμές;» αναρωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης για να σημειώσει ότι «ακόμα και αν πάει άδειο το αεροπλάνο το κράτος πληρώνει όλες τις θέσεις».
Ο υπουργός είπε ότι θα εισαχθούν νέα κριτήρια μεταξύ των οποίων: «η εποχικότητα: Δεν γίνεται σε νησιά να έχουμε το ίδιο αντιστάθμισμα καλοκαιρινούς με χειμερινούς μήνες. Άλλο κριτήριο είναι η επιβατική κίνηση. Επίσης ο διαχωρισμός επιδότησης μόνιμων κατοίκων από επισκέπτες. Χιλιομετρική απόσταση. Εθνική Πολιτική κ.α.»
Ο κ. Σπίρτζης πάντως ξεκαθάρισε ότι οι περιοχές που πραγματικά χρειάζονται βοήθεια και αποτελούν άγονες γραμμές, όπως Κάλυμνος και Καστελόριζο δεν θα έχουν πρόβλημα ωστόσο «σε άλλες περιπτώσεις ή θα υπάρξουν δραματικές περικοπές ή και κατάργηση».
Τι λέει η Ολυμπία Τελιγιορίδου
Μιλώντας στην Γιάννα Λούσιου και τη ΣΕΝΤΡΑ, αναφορικά με την τοποθέτηση του υπουργού, η κ. Τελιγιορίδου τόνισε πως αυτές οι εξαγγελίες του υπουργού αφορούν σε πτήσεις που στην πραγματικότητα δεν είναι άγονες, όπως, για παράδειγμα, η γραμμές Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα και Αθήνα – Ζάκυνθος. “Όσον αφορά για την Καστοριά, όχι μόνο δεν θα καταργηθεί η επίδοτηση, αλλά θα υπάρξει αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου, με τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν από την κατάργηση των άλλων επιδοτήσεων”, δήλωσε στη ΣΕΝΤΡΑ η βουλευτής και πρόσθεσε: “Μέσα στα 45 εκατομμύρια ευρώ που στοιχίζουν οι επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, υπάρχουν περιπτώσεις που αντικειμενικά δεν είναι άγονες. Αυτές αποτέλεσαν ρουσφετολογικές παραχωρήσεις προς αεροπορικές εταιρίες. Για παράδειγμα, η γραμμή Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα, επιδοτείται από το κράτος με 1.000.000 ευρώ”.
Δείτε τον πίνακα με τις 28 «άγονες» αεροπορικές γραμμές οι οποίες επιδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό: