Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε65 είναι ίσως η περίπτωση του παρεξηγημένου οδικού άξονα της χώρας. Από το 2001 όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης παρουσίασε το σχέδιο ανάπτυξης των οδικών αξόνων ο Ε65 φάνηκε λίγο «μιλημένος». Επί Υπουργείας Σουφλιά το θέμα του Ε65 έγινε ακόμα χειρότερο καθώς λόγω εντοπιότητας του τότε Υπουργού ο Ε65 έμοιαζε περισσότερο σαν πολιτική εξαργύρωσης τοπικών πολιτικών δεσμεύσεων παρά μια ανάγκη ένος νέου σημαντικού οδικού άξονα. Τελικά τι είναι ο Ε65; ένας ζημιογόνος ουσιαστικά δευτερεύων οδικός άξονας που θα μπορούσαμε να έχουμε αποφύγει; ένα πολιτικό γινάτι που θα το πληρώνουμε για χρόνια; Μήπως είναι ένας οδικός άξονας που ήδη υπάρχει;
Αυτά τα ερωτήματα έχουν τεθεί πολλές φορές και πολλοί έχουν αμφισβητήσει την αξία του δρόμου αυτού. Ο άξονας που ενώνει τη Λαμία με τα Γρεβενά μέσω της Δυτικής Θεσσαλίας είναι πολλά πράγματα μαζί.
Στην πραγματικότητα είναι μία επανάσταση στις οδικές μεταφορές της χώρας. Ξεφεύγοντας από τη λογική του ΠΑΘΕ η χώρα αποκτά ένα κάθετο οδικό άξονα που ανοίγει νέους εμπορικούς, πολιτιστικούς και τουριστικούς δρόμους και αλλάζει για πάντα το τοπίο των μεταφορών.
Εκτός του ότι βγάζει από την απομόνωση τις πόλεις της Δυτικής Θεσσαλίας ο Ε65 λειτουργεί ως ο συνδετήριος κλάδος μεταξύ των λιμανιών του Βόλου και της Ηγουμενίτσας, δίνει ένα εκπληκτικό πέρασμα προς τα Ιωάννινα, ενώ φέρνει πολύ κοντά στη χώρα την Αλβανία και τις χώρες της Αδριατικής.
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΣ
Το προφανές είναι ότι οι μεγάλες πόλεις της Δ. Θεσσαλίας Τρίκαλα και Καρδίτσα έρχονται πολύ κοντά στην Αθήνα. Η χρονοαπόσταση θα διανύεται σε 3 και 2,5 ώρες αντίστοιχα. Όμως μεγάλος κερδισμένος από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε65 όσο και αν φαίνεται περίεργο είναι η Δυτική Μακεδονία. Οι πόλεις της σήμερα απέχουν από την Αθήνα χρονικά έως και 6 ώρες. Χαρακτηριστικά οι αποστάσεις από την Αθήνα σήμερα μέσω του ΠΑΘΕ είναι οι εξής: προς Καστοριά 630χλμ και περίπου 7 ώρες, προς Γρεβενά 600χλμ και περίπου 6 ώρες και 45 λεπτά, προς Κοζάνη 565χλμ και 6 ώρες, προς Φλώρινα 630 και περίπου 7 ώρες. Με τη συνολική λειτουργία του οδικού άξονα τυ Ε65 οι διαφορές χρονικά και χιλιομετρικά είναι εντυπωσιακές: προς Καστοριά 470χλμ και περίπου 4,5 ώρες, προς Γρεβενά 400χλμ και περίπου 4 ώρες, προς Κοζάνη 450χλμ και λιγότερο από 4,5 ώρες, προς Φλώρινα 527 και περίπου 5 ώρες και 15 λεπτά.
Με μία ματιά καταλαβαίνει κανείς ότι ο Ε65 λειτουργεί τόσο ευεργετικά για την ευρύτερη περιοχή της Δ.Μακεδονίας καθώς οι χρονοαποστάσεις και η άνετη σύνδεση με την Αθήνα και τη Νότια Ελλάδα ανοίγει διάπλατα νέες μεγάλες ευκαιρίες.
Από τη σύγκριση βλέπουμε τη χαώδη διαφορά μεταξύ της σημερινής κατάστασης και εκείνης που θα υπάρχει στο μέλλον. Η μείωση της απόστασης προς Καστοριά πχ είναι της τάξεως των 2,5 ωρών ενώ προς Γρεβενά είναι συντομότερο κατά 2 ώρες και 45 λεπτά!
Η ΑΝΑΓΚΗ ΠΛΗΡΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ
Με βάση όχι μόνο τα παραπάνω αλλά τη γενικότερη μεταμόρφωση στο πεδίο των οδικού μεταφορών η ανάγκη πλήρους κατασκευής του Ε65 κρίνεται όχι απλά απαραίτητη αλλά επιτακτική.
Με την απόλυτα λανθασμένη απόφαση του 2013 αποφασίστηκε αντί να προηγηθεί κάποια από τα άκρα του άξονα να κατασκευαστεί το μεσαίο τμήμα που εν ολίγοις υπάρχει οδική υποδομή. Τώρα με την εκκίνηση του Νέου ΕΣΠΑ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγηθεί στην κατασκευή το νότιο κομμάτι από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα. Υπάρχει όμως η μεγάλη εκκρεμότητα του βόρειου τμήματος από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία.
Αυτό το τμήμα εκτιμώμενου κόστους 490εκ.ευρώ, πρέπει να μπει σε πλήρη προτεραιότητα και να οδηγηθεί σε κατασκευή το συντομότερο δυνατόν. Χωρίς αυτό το τμήμα όλα τα πλεονεκτήματα του Ε65 είναι άχρηστα και ο δρόμος θα παραμείνει ανάπηρος και χωρίς διευρυμένη αξία. Η διασύνδεση του Ε65 από την Αθήνα και τη Φθιώτιδα απευθείας με τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο θα δημιουργήσει πολλές νέες μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης και το τετριμένο σλόγκαν «θα βγει η περιοχή απο την απομόνωση» θα γίνει μία πραγματικότητα με μεγάλη προστιθέμενη αξία.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com