Ο πολυβραβευμένος Κινέζος σκηνοθέτης μιλάει για την αφηγηματικά πρωτότυπη τελευταία ταινία του, η οποία έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Καννών και συνοψίζει τη συναρπαστική κινηματογραφική διαδρομή του.
Οι “Άγριες Πληγές” συνδυάζουν μια μυθοπλαστική ιστορία με ντοκιμαντερίστικα πλάνα και σκηνές από προηγούμενες ταινίες σας. Πως οργανώσατε αυτό το τολμηρό κινηματογραφικό πείραμα;
Πρόκειται πράγματι για ένα συνδυασμό προϋπάρχοντος υλικού με κάτι που τραβήξαμε το 2022 στην περιοχή του Ζουχάι στην νότια Κίνα. Η παραγωγή της ταινίας ξεκίνησε ουσιαστικά το 2001, όταν ήμουν ενθουσιασμένος με τις αλλαγές που γίνονταν στη χώρα και άρχισα να καταγράφω πράγματα γύρω μου με την dv κάμερά μου. Δεν είχα φυσικά την τελική μορφή των “…Πληγών” στο μυαλό μου, σκεπτόμουν όμως κάτι ιμπρεσιονιστικό, όχι γραμμικό. Περνώντας τα χρόνια, παράλληλα με τις μεγάλου μήκους ταινίες μου συνέχισα να μαζεύω υλικό και χωρίς κάποιο χρονοδιάγραμμα κατά νου να σχηματίζω μια όλο και σαφέστερη ιδέα στο μυαλό μου.
Οπότε το σενάριο της ταινίας προσαρμόστηκε στο υλικό που είχε γυριστεί.
Είχα μια αρχική σεναριακή ιδέα, την οποία ανέπτυξα την εποχή της πανδημίας. Τη διαμόρφωσα με τέτοιο τρόπο ώστε να ταιριάζει με τις εικόνες που είχα στα χέρια μου είτε από την dv είτε από τις κανονικές ταινίες μου. Αποδείχτηκε πως δεν ήταν τόσο δύσκολο να καταλήξουμε σε ένα σενάριο με συνοχή και ζωντανούς χαρακτήρες.

Η ταινία εξελίσσεται καθ’ όλο τον 21ο αιώνα, αποτυπώνοντας τις πολλαπλές αλλαγές της κινέζικης πραγματικότητας. Μετά από 20 χρόνια, η Κίνα άλλαξε προς την κατεύθυνση την οποία φανταζόσασταν;
Στην αρχή ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με ό,τι συνέβαινε στην Κίνα εκείνη την εποχή. Με τις αλλαγές που έρχονταν φορτωμένες ελπίδα και ενθουσιασμό, με την ευφορία κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων, πράγματα που ήθελα πραγματικά να αποτυπώσω. Γιατί ως σκηνοθέτη η οικονομία και η πολιτική με ενδιαφέρουν πρωτίστως για την επίδραση που έχουν στην ανθρώπινη καθημερινότητα. Οπότε ήταν σαν να ξεκινήσαμε με φόρα για ένα άλμα εις ύψος και προσγειωθήκαμε απότομα στην πραγματικότητα. Lockdown, κλειστά σύνορα, μοναξιά… Μπορεί τώρα να έχουμε τάξη, η κοινωνική οργάνωση να είναι καλύτερη, αλλά το πάθος και το όραμα χάθηκαν.
Τι να κρατάει μια επιφυλακτική θέση απέναντι σ’ ένα τεχνολογικά εξαρτώμενο μέλλον. Η σκηνή με το ρομπότ στο σουπερμάρκετ είναι πολύ χαρακτηριστική.
Νομίζω πως αντιπροσωπεύει πολλά σε σχέση με τις αλλαγές γύρω από την ηρωίδα. Η τεχνολογία αλλάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά και αυτό είναι ορατό στην κοινωνία μας, αυτή των social media και των κινητών τηλεφώνων. Υπάρχει αυτή η σκηνή από την ταινία του 2006 στο τεϊοποτείο όπου η Κιάο βλέπει μια ταινία επιστημονικής φαντασίας. Λίγα χρόνια αργότερα τα ρομπότ του φιλμ έχουν γίνει πραγματικότητα. Τα βλέπεις παντού τώρα πια στην Κίνα. Σε ξενοδοχεία, σε γραφεία, σε εστιατόρια… Γι’ αυτό έβαλα και τη λίγο ειρωνική σκηνή με το ρομπότ στο σουπερμάρκετ.

Παράλληλα με την κοινωνικοπολιτική παρατήρηση, οι “Άγριες Πληγές” συνοψίζουν και όλη σας τη φιλμογραφία.
Είναι ένας τρόπος να ειπωθεί ξανά η ίδια ιστορία. Να ξαναδημιουργήσεις ένα χαρακτήρα πιο ελεύθερα, πιο δημιουργικά. Αλλά και μια ρετροσπεκτίβα στο πως εξελίχθηκα ως σκηνοθέτης. Γιατί η ταινία καταγράφει τις αλλαγές όχι μόνο μπροστά, αλλά και πίσω από την κάμερα. Το πως διαφοροποιείται στο πέρασμα του χρόνου η ματιά μου απέναντι στην Κίνα και την πραγματικότητά της. Οπότε νιώθω πως μ’ αυτή την ταινία κλείνω ένα κεφάλαιο στην καριέρα μου και ελπίζω να ανοίξω ένα καινούριο.
Μαζί με την κινέζικη πραγματικότητα, βασικό σημείο αναφοράς των ταινιών σας είναι η πρωταγωνίστρια και σύζυγός σας Ζάο Τάο. Πως έχει εξελιχθεί μέσα στα χρόνια η καλλιτεχνική συνεργασία σας;
Ο τρόπος που συνεργαζόμαστε εξελίσσεται και αλλάζει. Στην αρχή είχα πολύ συγκεκριμένες απαιτήσεις, σταδιακά όμως άρχισα να πιστεύω ότι αυτή η μέθοδος δεν ήταν η κατάλληλη. Γιατί η Ζάο έχει αναπτυγμένη φαντασία. Οι αυστηρές απαιτήσεις μου θα περιόριζαν την εικόνα της. Δοκίμασα λοιπόν μερικά πράγματα. Το ένα είναι να της μιλήσω για τα συναισθήματά μου σε σχέση με μια σκηνή. Γιατί επέλεξα αυτόν τον χώρο; Σε τι κατάσταση βρίσκεται τώρα ο χαρακτήρας; Έτσι διέγειρα τη φαντασία της και εμπλούτιζα τη δική της άποψη για το χαρακτήρα. Κι εκείνη μου προσέφερε πολλές προοπτικές σχετικά με την ταινία, με τους υπόλοιπους χαρακτήρες… Από γυναικεία σκοπιά και με μια ευαισθησία που έκανε την ιστορία πιο συναισθηματική, πιο βαθιά και ανθρώπινη. Η Κιάο είναι ένας κινηματογραφικός χαρακτήρας ο οποίος της ανήκει σχεδόν ολοκληρωτικά πιά.
Πηγή: athinorama.gr
Τζία Ζανγκ-Κε: Μετρώντας τις “Άγριες Πληγές” της κινέζικης πραγματικότητας added by admin on
View all posts by admin →