Συνέντευξη: Η Νικολέτα Χαρούμενου μας καλωσορίζει στους Μικρούς Εξερευνητές

Από φέτος με ιδιωτικό νηπιαγωγείο και ακαδημία Ρομποτικής

Η Χαρούμενου Νικολέτα αποφοίτησε το 2012 από το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στην ειδική αγωγή από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας κι αυτή τη στιγμή ολοκληρώνει το δεύτερο μεταπτυχιακό της σχετικό με τις Νέες Τεχνολογίες στην εκπαίδευση στην Παιδαγωγική Σχολή της Φλώρινας. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Από το 2012 έχει εργαστεί σε κατασκηνώσεις ΑμεΑ ως συνοδός-εμψυχώτρια, στο εκπαιδευτήριο «Μικροί Εξερευνητές» ως νηπιαγωγός και σε δημόσια ΙΕΚ της Δυτικής Μακεδονίας ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων. Έχει παρουσιάσει ερευνητικές εργασίες και καινοτόμα προγράμματα στην προσχολική ηλικία  σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια.

 

 

  1. Ποιοι είναι οι Μικροί Εξερευνητές;

Οι Μικροί Εξερευνητές είναι ένα ανοιχτό οικολογικό εκπαιδευτήριο και τι εννοούμε με αυτό; Πρόκειται για ένα βρεφικό και παιδικό σταθμό κι από φέτος θα λειτουργήσει και το πρώτο ιδιωτικό νηπιαγωγείο της πόλης μας. Είναι ανοιχτό, υποστηρίζοντας την κοινοτική εκπαίδευση, γιατί στην παιδαγωγική διαδικασία εμπλέκουμε τους γονείς και την τοπική κοινότητα και τα αποτελέσματα τα διαχέουμε προς αυτούς. «Οικολογικό» γιατί η οικολογία δεν είναι μόδα αλλά ανάγκη, ανάγκη η οποία καλλιεργείται μέσα από το παιχνίδι κι άλλες βιωματικές δράσεις. Επιπλέον, ανοίγουμε τις πόρτες μας σε καινοτόμα προγράμματα με αναγνωρισμένες συνεργασίες και εξειδικευμένη επιμόρφωση όπως το πρόγραμμα ρομποτικής.

Που βρίσκονται οι Μικροί Εξερευνητές;

Βρίσκονται στην περιοχή της Χλόης, στη διεύθυνση Χλόης 3 σε άρτιες, σύγχρονες και ασφαλείς εγκαταστάσεις με πιστοποιημένα παιχνίδια στην αυλή και φυσικό χλωροτάπητα.

  1. Ποιες είναι οι παροχές που προσφέρονται σε έναν μικρό εξερευνητή;

Ασφάλεια, η οποία καλύπτεται εκτός από την χαμηλή αναλογία εκπαιδευτικού-μαθητή, και από αστική κάλυψη. Σίτιση με υλικά άριστης ποιότητας από καταρτισμένες μαγείρισσες και παράλληλα επιμελής καθαρισμός των χώρων από το προσωπικό καθαριότητας. Έμφαση δίνεται στην παρακολούθηση της υγείας των παιδιών με μηνιαία εξέταση από τους παιδιάτρους του σχολείου. Επίσης, κάθε μήνα υλοποιούνται συναντήσεις γονέων με ψυχολόγο σε θέματα που οι ίδιοι οι γονείς επιλέγουν. Επιπροσθέτως, το εκπαιδευτήριο συνεργάζεται με καθηγήτρια αγγλικών για περισσότερο παιχνίδι και με άλλους ειδικούς συνεργάτες ανάλογα με τις θεματικές ενότητες που επεξεργαζόμαστε. Για παράδειγμα, εφαρμόζοντας ένα καινοτόμο πρόγραμμα για τα επαγγέλματα της Τέχνης, το σχολείο μας επισκέφθηκαν αγγειοπλάστες, ζωγράφοι, ηθοποιοί και μουσικοί.

  1. Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου;

Στο νηπιαγωγείο στηριζόμαστε στο εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών (ΔΕΠΠΣ) από το Υπουργείο Παιδείας με έμφαση στην εξατομικευμένη προσέγγιση των παιδιών ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες τους. Μέσα από καινοτόμα προγράμματα , με οδηγό πάντα το παιχνίδι και ένα σαφές πλαίσιο κανόνων, αρχών κι αξιών προσεγγίζουμε θεματικές ενότητες ενδιαφέρουσες για τα παιδιά καλλιεργώντας την συναισθηματική, κοινωνική και πολιτιστική τους ταυτότητα. Αξιοποιούμε την ρομποτική στο νηπιαγωγείο, την δημιουργική γραφή, την φιλαναγνωσία, τη μουσειακή αγωγή, τη τέχνη και καινοτόμα προγράμματα που προκύπτουν από τα παιδιά μας! Κάποια από αυτά, μάλιστα, έχουν παρουσιαστεί με προφορικές ή αναρτημένες ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια.

 

  1. Όλα αυτά γίνονται στους χώρους του εκπαιδευτηρίου;

Όχι, μόνο.. Οι μικροί εξερευνητές, αξιοποιώντας τα οφέλη της κοινοτικής εκπαίδευσης, ανοίγουν τις πόρτες τους τόσο προς τα μέσα, όπως προαναφέρθηκε, όσο και προς τα έξω. Εξορμούν στο φυσικό και αστικό περιβάλλον της πόλης μας, αναπτύσσοντας δεξιότητες του πολίτη, δεξιότητες χρήσιμες για όλη τους τη ζωή.

 

  1. Σχετικά με την ακαδημία ρομποτικής Καστοριάς τώρα, Τι ακριβώς είναι η εκπαιδευτική ρομποτική;

Είναι ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό αντικείμενο που «παντρεύει» τις γνώσεις στις νέες τεχνολογίες και τον προγραμματισμό, με τις βασικές έννοιες των θετικών επιστημών, κυρίως της πληροφορικής, της φυσικής και των μαθηματικών και την συνολική εξέλιξη του μαθητή, μέσω της ανάπτυξης της κριτικής του σκέψης, της ικανότητας επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, της εργασίας σε ομάδες, της παρουσίασης των λύσεων και των κατασκευών του. Ενώ δηλαδή ο μαθητής νοιώθει ότι παίζει, προσπαθώντας να κατασκευάσει και να προγραμματίσει τις κινήσεις που θα κάνει ένα Ρομπότ, υπηρετούνται συγκεκριμένοι και πολύ σημαντικοί εκπαιδευτικοί στόχοι και στόχοι συνολικής εξέλιξης του παιδιού.

  1. Από ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής;

Τα προγράμματα που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί η Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, τα οποία υλοποιούμε και εμείς κατ’ αποκλειστικότητα στην περιοχή μας, απευθύνονται σε παιδιά από πρώτης Δημοτικού, έως τρίτης Λυκείου. Τα επόμενα χρόνια, βάσει της συμφωνίας που έχουμε με την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑ.ΜΑΚ., θα προστίθενται συνεχώς και νέα προγράμματα.

  1. Εσείς θα υλοποιείτε εδώ στην Καστοριά τα προγράμματα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας;

Θα υλοποιούμε τα προγράμματα ρομποτικής της Ακαδημίας Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που υλοποιεί εδώ και τρία χρόνια η Ακαδημία Ρομποτικής με πολύ μεγάλη επιτυχία και τα παρακολούθησαν πάνω από 2.000 μαθητές. Υπάρχει δηλαδή μια τεράστια εμπειρία από την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑΜΑΚ, έχουμε το δικαίωμα μέχρι στιγμής να υλοποιούμε 16 αναλυτικά προγράμματα σπουδών, που υλοποιούνται σε 8 χρόνια, έχουμε καθηγητές εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους από την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑΜΑΚ, έχουμε δηλαδή την δυνατότητα να προσφέρουμε στα παιδιά της περιοχής μας κάτι, στο οποίο μέχρι σήμερα είχαν πρόσβαση μόνο τα παιδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

  1. Ποιο είναι πιο συγκεκριμένα το όφελος ενός παιδιού, που θα παρακολουθήσει προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής; Γιατί δηλαδή ένας γονιός να γράψει το παιδί του σ’ αυτά τα προγράμματα; Τι θα κερδίσει;

Παρακολουθώντας αυτά τα προγράμματα τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται με πιο δομημένο τρόπο. Προσπαθώντας να λύσουν τα προβλήματα που τους ανατίθενται, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, συνεργάζονται μεταξύ τους, σπάνε το πρόβλημα στα συστατικά του στοιχεία, πειραματίζονται, βρίσκουν τη λύση και βλέπουν πρακτικά το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.

Επίσης όπως σας είπα, μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο σημαντικά στοιχεία άλλων επιστημών. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να μάθει ένα παιδί γενικές πληροφορίες προγραμματισμού και πόσο εύκολο είναι να μάθει τα ίδια πράγματα καθώς προγραμματίζει ένα ρομπότ. Βλέπει στην πράξη το λάθος του και το διορθώνει. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να μάθει έννοιες όπως δύναμη, ροπή, τριβή, μοίρες μέσω γενικών πληροφοριών και πόσο εύκολο είναι να μάθει τα ίδια πράγματα στην πράξη, μέσα από τις κινήσεις των robots που κατασκευάζει και προγραμματίζει.

Τέλος, τα παιδιά αποκτούν επαφή και στην συνέχεια εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σε ένα αντικείμενο του μέλλοντος. Δεν είναι τυχαίο που διεθνώς και στη χώρα μας, τα παιδιά που ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική αυξάνονται με σημαντικούς ρυθμούς.

Leave a Reply

Your email address will not be published.